"Le Petit Prince" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu "Le Petit Prince" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

"Le Petit Prince"

Door: Ronald & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

21 Februari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Van een lieve vriendin hadden we voor haar goede vriendin de kunstenares, die ook een beetje onze vriendin is, het verzoek gekregen om "Le Petit Prince" in Khmer vertaling aan te schaffen en naar de Lage Landen mee te nemen. Bezijden al onze schrijfsels heeft dit verzoek geleid tot een avontuur op zich waar we nauwelijks melding van deden. Eerst maar wachten op het eindresultaat. En die is er sinds vandaag. De literaire wereld van Cambodja, voor zover deze al bestaat in de steden van formaat die wij aandeden, weten inmiddels dat een stel flierefluiters op zoek zijn naar de Khmer vertaling van dit magistrale werkje. We hebben er zo'n 10 tuktuk ritten aan besteed en belandden zelfs in Battambang in het Institute Francaise; deze was echter gesloten want het was zaterdag. Alle andere boekwinkels wisten niet van het bestaan af, offreerden slechts vertaal of schoolboeken; echter het overgrote deel van de boekwinkels was gericht op de 2e hands Engelstalige markt. Vandaag dachten we dat het zou moeten lukken. Terug in Phnom Penh zijn er tenslotte de (relatief) grote (gespecialiseerde) boekenwinkels onder tuktuk bereik. Bij de "Donner" van PP kenden ze het wel, maar was het alleen bestelbaar bij de groothandel en duurde dat drie weken. Om het daarna naar Holland te sturen? De baas moest erover gebeld worden en die vond dat ze daar niet aan konden beginnen.

Wat er in de zaak intussen wel op de splitlevel aanwezig bleek, was een filiaal van de Blue Pumpkin. Een hip lunch/ koffie/IJs etablisement waar we ineens een bruin 20 zaden brood zagen liggen. Deze ging alleen per heel brood over de toonbank. In onze heimwee naar een bruine boterham met kaas en omdat dit niet op de kaart stond, liet Eric zich uitnodigen in de keuken bij de chef. Gevolg: allemaal heerlijke bruine boterhammen met verschillende kaasoorten. Als toetje aten we homemade pinda en Khmervruchtenijs.

Boekreus nr. 2 bleek een kantoorboekhandel met een boekafdeling op de 3e verdieping. En daar hadden ze het boekje in Khmer vertaling alsof ze het dagelijks verkochten. De verkoopsters hadden eerst een minuut of 5 gniffelen en wachten nodig tot wij uitgejuigd waren van de pret. Twee exemplaren hebben we meegenomen, want gezien het avontuur willen we er zelf ook één. Of is het als reserve bedoeld? Wie weet......

• 21 Februari 2011 - 21:34

Jan Uit Oldemarkt:

Het zit er bijna op en ik heb nog niet gereageerd, toch wil ik jullie laten weten dat ik de dagelijkse verslagen en foto's met veel interesse heb gevolgd. Jullie beschrijven het alsof ik er zelf bij ben. Voorlopig hou ik het wat dichter bij huis waar ook avonturen te beleven zijn, maar wat een ervaring zeg...
    Hoop jullie binnenkort weer eens te zien. Goeie reis terug en pas op de tram.

• 21 Februari 2011 - 21:35

Annemarie:

Wat leuk, de aanhouder wint ...ik zie het jou/jullie helemaal doen :-)
    Geniet nog deze laatste dagen, wat een geweldige reis !!!
    Tot ziens

• 21 Februari 2011 - 22:34

's Jeanneke:

Jongens, dit geestige verhaal moest ik natuurlijk wel delen met de ........ En die is voorlopig zoet met het lezen van jullie aparte belevenissen. De foto's bij dit verhaal zijn ook weer schitterend. Lijkt me heerlijk om jullie weer te zien. Hou Cambodja nog even vast. En blijf genieten.

• 21 Februari 2011 - 22:41

Marga En Willem:

Het verhaal over deux petits princes die een prachtig boekje in Khmer vertaling hebben weten te bemachtigen.....Da's andere koek dan met een struisvogelei tussen je benen Nederland weer bereiken vanuit verre oorden.... Heel bijzonder! Op de slangen na trekt Cambodja me meer dan ooit na jullie reisbeschrijving. Maar eerst Vietnam, wat ons betreft.

Voor nu veel liefs en een heel goede reis naar een koud land met een aantal warme vrienden!

• 22 Februari 2011 - 12:35

Ans, De Vriendin Van:

Hallo Jongens,

Wat zo'n boekje allemaal teweeg kan brengen. Heel veel mensen zijn voor mij naar het boekje op zoek ( geweest ) Het is een soort van sport geworden. Het ene verhaal is nog leuker dan het andere, maar dit verhaal spant wel de kroon. Ik heb verschrikkelijk zitten lachen.
    Inmiddels heb ik het boekje in ongeveer 40 talen en de meeste zijn door vrienden en bekenden in het buitenland gescoord. Deze mensen vragen het ook weer aan hun vrienden wanneer deze op vakantie gaan of aan hun zakenrelaties. Ik kan je zo'n manier van verzamelen van harte aanbevelen. Ik heb jullie brief geprint en zodra het boekje in mijn bezit is gaat deze brief voorin. Hebben jullie het boekje al gelezen in het nederlands, zoniet dan zal ik het voor jullie kopen. Het is heel ontroerend. Veel liefs en een fijn voortzetting van jullie vakantie, Ans.

• 22 Februari 2011 - 14:28

Gerda:

Hoi mannen, wat een belevenissen de laatste twee verslagen, maar wel heel erg leuk. Ja nog een paar nachtjes en dan zit het er weer op voor jullie. Maar jullie komen terug met een koffer vol verhalen en herinneringen en niet te vergeten de prachtige foto's. Dan kan je nog eens lekker nagenieten van de reis. Geniet nog even en tot het volgende verslag,
    Liefs Gerda

• 22 Februari 2011 - 16:26

Els:

Hoi Ronald en Eric

Help, ik ben verslaafd geraakt aan jullie verhalen en nou hebben jullie nog maar drie dagen. Dat wordt afkicken voor mij.

Geniet ze nog in Phnom Penh

gr, Els