In de gevangenis - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu In de gevangenis - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

In de gevangenis

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

19 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Napier

Tja het zat er in dat ik me blijkbaar niet kon gedragen in Nieuw Zeeland. Ik rijd onlangs het glaasje van m'n achterlicht aan gruzelementen en hup, in de bak. Jullie hebben de video al gezien natuurlijk. Maar eerst, waar waren we ook al weer gebleven (zoals Geert Mak zo mooi kan zeggen), Oh ja in Hamilton en die Koreanen. Een hele tocht daar vandaan van MAAR 325 kilometer naar Napier duurt bijna een hele dag. Het zijn kleine smalle kronkelweggetjen. Dan is het een lange onderneming en rijd ik gemiddeld 80 km per uur. Harder dan 100 km mag niet. Ook niet met inhalen. De omgeving is prachtig en doet me opnieuw aan de Morvan denken. Ik word dan wat loom en stop regelmatig en gooi zelfs mijn luikjes een moment dicht. In Napier aangekomen sjees ik eerst naar het strand. Donkergrijze kiezels, de zee mag ik niet in want er staat een levensgevaarlijke permanente onderstroom aan de zeelijn. Dat wordt dan maar het zwembad aan de boulevard. Lekker in de zon. Kan nog een uurtje. Mobiel bellen voor accomodatie vanaf het strandbed en wat blijkt, het Art Deco weekeind is in aantocht. Alles vol, behalve de ....GEVANGENIS...... Deze is in 1993 gestopt met delinquenten te herbergen en is omgetoverd tot een backpackers hostal waar ook dagelijks rondleidingen worden verzorgd. Omdat ik erg aardig ben tegen de voormalige oberkamffuhrerin krijg ik een extra ruime cel met een twijfelaar. Deze was beschikbaar voor de dikke Maori (of Eskimo). Het is een hele aparte ervaring. Een beetje aparte geur hangt er en schijnt er nagenoeg niets veranderd te zijn. De gevangenis wordt vooral bevolkt door Chileense pupers die hier appels plukken. Ze eten kool, rijst en gecondenseerde melk. Als toetje wordt er een blik gecaramelliseerde prut opengetrokken waarvan ik eerst dacht dat het kattevoer was. Of ik ook wilde proeven.... We hebben het natuurlijk over.... Allende en the next generation. Het ligt allemaal erg gecompliceerd. Belangrijk is dat we veel lachen. Ik tref voorzieningen om te voorkomen dat ik van buiten kan worden ingesloten en dat lukt. Ook het raam krijg ik van buiten open want frisse lucht lijkt een noodzaak. Ik verzamel oud en roestig schroot voor mijn acties. Als ik vanmiddag van het strand kom, gaan op een gegeven moment al die cellen open en komen de appelplukkers uit hun 5 vierkante meter. In Napier zelf is het een vrolijke bedoening. Veel volk in jaren 20-30 outfit. Er is een uitgebreid programma. Het is soms leuk voor je lens, maar ik zorg dat ik wegben morgen, want ik ben niet van de grote evenementen. Toen ik gisteravond op weg was naar de gevangenis gaf ik Rene Jansen een lift. Hij moest ook "zitten". Ik kwam daar pas achter in het enige Indonesche retaurant van Hawkes bay, waar ik ging voor de grote rijsttafel en Rene Jansen zich voor de Nasi Rmes had aangemeld. Helaas mistte ik wat ingredienten als verse sereh, loas en trassi. De sambal was veel te flauw, maar daar hebben ze iets op gevonden. En dat heb ik vanmorgen geweten toen ik mijn ochtendritueel volbracht. Gelukkig heb ik natte lappen van Zwitsal bij me en die zorgde voor verzachtende omstandigheden. Twee alleengaanden leidt snel tot een tafeltje voor twee. Dit was erg gezellig en hij blijkt een kunstenaar die zijn werk vanuit Auckland naar een galery in Napier overbracht ter exhibitie. Ondertussen was hij net van zijn vriendin af en had het er erg moeilijk mee. Gelukkig wist ik het gesprek OOK op andere onderwerpen te brengen. Een voordeel was dat hij ter plekke (de Toko) veliefd werd op Queenie een alleraardigste ver-KIWI-ede Philipijnse bedienster die we vandaag tijdens de lunch ook in haar tweede baantje per toeval tegenkwamen. Dat was dus dubbelpret voor Rene. Queenie, die al snel in de gaten had dat ik ook alles van Koninginnen wist, gaf mij haar adres....en haar mobiele telefoonnummer (ik ben het geloof ik al kwijt) maar dit was een beetje zuur voor Rene Jansen. Dit gebeurde deze keer in een chique lunch-wine-bar (zie foto's tapa's a la NZ). Met Rene Jansen heb ik Iers bier gedronken, zijn kunst bewonderd en van commentaar voorzien. Lekker gelunched en hem mijn bonusshirt (3 voor de prijs van 2) die mij wat aan de krappe kant was, cadeau gedaan. Toen hij vanmniddag wegreed kreeg ik plotsklaps een hug en hij piepte "wat zijn de mensen deze dagen toch goed voor me". Dit was inclusief een goede deel + lessen geven bij de galery. Leuk om de wat aandoenlijke Rene Jansen zo happy te zien. Morgen naar broer in Wellington. Er schijnt een tropische storm aan te komen, dus ben ik benieuwd of ik er wel aankom. Tot de volgende maar weer.....

  • 19 Februari 2009 - 09:22

    Els:

    Hoi Eric

    Wat een belevenissen. leuke mensen ontmoeten, lekker eten, wat minder goed slapen en alles in een mooie omgeving met veel zon, heerlijk.
    Fijn dat je zulke mooie foto's stuurt, vooral die botanische zijn erg mooi.
    Hoe staat het met de Hygiene in de restaurants? Volgens mij had je niet genoeg aan dat ene bordje met kip en komkommer/kiwi??
    Ik kijk uit naar je volgende bericht en foto's tot dan, gr Els


  • 19 Februari 2009 - 10:42

    Aar/Rick:

    heb nog wat foto's geplaats en tekst aangepast. Ik ga lekker snurken.
    Doei!!

  • 19 Februari 2009 - 11:10

    Roon:

    Wat ik vanmorgen (voor jou gisteravond)tijdens onze 45 min Skype verbinding, niet opgemerkt heb, is dat je niet via de west kust bent gegaan. Je zit nu in Napier? Ook leuk natuurlijk

    Vandaag ga je naar PIMP tegenwoordig alleen maar PP. Heb het gezellig met al die andere gasten die er zijn. Kan je tenminste eens je verhaal kwijt!!!

    Kus Roon

  • 19 Februari 2009 - 11:13

    Roon:

    Ik heb al je foto`s die je verstuurd heb via deze site opgeslagen en als screensaver in gebruik. Telkens kom jij even voorbij schuiven en ben je toch een klein beetje dichter bij me.

  • 19 Februari 2009 - 11:36

    Marjo:

    lieve eric,
    wat en belevenissen allemaal heb er ook wel zin in. hier koud en nat.doe de groeten aan je broer en schoonzus.
    het was gezellig bij ronald dat weekend veel mensen
    mark is ook blijven slapen
    lieven eric ik geniet van je verhalen.
    kus marjo

  • 19 Februari 2009 - 14:08

    Marc:

    Potverdikkie broertje... wat een avonturen en indrukken zeg! Nog even alle gekheid op een stokkie... dat Bring Your One ;-) feessie bij jullie thuis is echt fijn geweest en zeker niet " als -de-kat-van-huis-is-dansen-de-muizen-op-tafel" NEEN we hebben het met z'n allen netjes gehouden het was vooral een héél fijn samenzijn met jou in ons aller hart. Roon bedankt!Pikkie geniet maar lekker van je reis en een knuffel van je broertje Marc

  • 19 Februari 2009 - 16:25

    Benita:

    Lieve Eric,De titel van je nieuwe bericht: in de gevangenis, deed mij eerst wel schrikken. Wat een leuk verhaal weer!!! Maar je hebt echt in de gevangenis geslapen. Nou, je hebt bijpasselijk een gestreept shirt aan. Opvallend is dat je in diverse berichten het hebt over de gelijkenis met de Morvan qua landschap. En daar ga je helemaal voor naar Nieuw-Zeeland??
    Nou, schattebol, geniet nog van ruim een week daar in het mooie, warme Nieuw Zeeland. Wij genieten volop van je verhalen. Kusjes van Benita

  • 19 Februari 2009 - 17:03

    Monique:

    He Eric,

    Ik dacht echt dat je het voor elkaar had hoor!!! Weet ik veel hoe snel ze je daar oppakken :-). Maar nee, toen ging ik verder lezen. Ik zag de mail met de tekst voorbij komen en moest meteen lezen, dus een pakkende titel haha. En zo'n video is erg leuk zeg!!!
    Het lijkt me daar echt geweldig zeg als ik dat allemaal zie en hoor. Maar ook leuk hoe je al die contacten zo opdoet.... Geniet lekker verder!!!!

    Liefs, Monique

  • 19 Februari 2009 - 18:27

    Gerda:

    Hoi Eric,
    Wat weer een prachtig verhaal zeg, die logeerpartij in de gevangenis is wel apart zeg. Leuk om je reis zo te volgen. Ik hoop dat je op een normale manier bij je broer aan komt, goede reis hoor, groetjes Gerda

  • 19 Februari 2009 - 20:25

    Roon:

    Was het maar waar dat hij in de bak zat te brommen. Dan had ik zijn borggeld persoonlijk komen brengen.:)

  • 20 Februari 2009 - 18:32

    Dalton1:

    HadieEric,
    Allemaal wel leuk en aardig. Je hebt het weer leuk ingepakt. Maar wat is het werkelijke verhaal van die gevangenis? Nou?
    Als Dalton ben ik natuurlijk wel trots op je.

  • 20 Februari 2009 - 21:51

    Roon:

    Nog 1 nachtje slapen.

    En 1 week om precies te zijn.

  • 20 Februari 2009 - 23:37

    Roon:

    He lekker dat je even gebeld hebt zo rond 01.00 uur. Je bent in Wellington en er zijn veel motor-rijders in de stad. Je bent de tijd kwijt en geniet volop. Houden zo, zalk maar zegge.

    Baby go (for it) your owne way.

    Lieffie dikke kus

  • 21 Februari 2009 - 04:00

    Annekatrien:

    Wat n leuke reakties krijg je allemaal en leuk hoe je vrienden t met elkaar beleven en ook rekeninghoudend met Ronald. Hi Ronald, wat ben jij 'n schat, fijn hoor dat je Eric laat gaan, voor ff dan he?
    Zal ik hem in de boeien slaan hier in Ch.Ch, dan kom jij lekker ook.
    Hee, Eric, je komt eraan he? Ik zit 'n beetje in de lappenmand, hersenschuddingkjes en schildkliertjes enzo, maar dat mag de pret niet drukken. Ik hoor wel wat je hier allemaal wilt doen. Veel liefs ook aan Puck en Philip, tot maandag.
    Liefs, Kadoot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eric en Ronald

Als medicijn tegen een februari dip, is deze maand onze favoriete reis maand geworden.

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 69022

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 02 Maart 2013

Proeven van Vietnam

27 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Elkaar vieren in het land van de Kmer

03 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Ontdippen in de tropen

05 Februari 2009 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: