Koken op z'n Zweeds - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Koken op z'n Zweeds - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Koken op z'n Zweeds

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

17 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

In het hier en nu verblijf ik in Parnel, een hele leuke wijk van Auckland. VAnmorgen voor de 3e keer "het" Canadese gezin tegegn gekomen die ook in het B&B te Tutukaka zaten. In de tussentijd knap ik wat op en dat doet me goed. Vandaag heb ik naar het prachtige museum van Auckland bezocht. Wat zeg ik, ik heb er uren lang gedwaald en heb er mijn bergschoenen voor aangetrokken (wegens zwakke enkel, waar ze niet goed voor zijn). Ze weten daar van wanten als er tentoonstellingen moeten worden samengesteld. "Toevallig" ging ik voor de grootste T-Rex ter wereld. Ze heet Susie en is aan het museum uitgeleend. Een waar feest daarbinnen met ook prachtige, zoals dat heet, contemporare exhibities. Er is ook aangebouwd. Zie de foto's en de website (http://www.aucklandmuseum.com/). Wederom vertederde ik het nodige bejaarde vrouwenvolk. Nu was het de vrijwilligster bij de info balie. Het arme mens kon nauwelijks op haar benen staan. Een dubbeltje benen zonder hoed op deze keer. In de kassen van de botanische (winter) tuinen wemelde het van de vleesetende planten. Geen vlieg te bekennen dus, of toch wel, die bleek ook pardoes bij mij bescherming te vinden, uit angst voor al die vleesgrage kelken. Natuurlijk was de skytower van Auckland een must. Ten slotte is het de grootste toren van het zuidelijk halfrond. Het uitzicht was natuurlijk erg mooi, tot dat ik ineens op een plexieglazen plaat stond met vrij zicht van zo'n 350 meter onder mij. Ik geloof dat ik de hele skytower bij elkaar heb geschrokken. Ik kreeg van alle kanten hulp en bijval. Nou ja, ze hebben me gewoon internationaal staan uitlachen. MAar ja, verpicht aan de titel moet ik natuurlijk wel even terug naar de afgelopen dagen. Was was in Paihia gaan zelen op een grote catamaran. Dat was leuk. Zwemmen en kayakken in een baai waar werd afgemeerd zorgde voor veel zeewater in mijn ingangen en dus zo kwam de laatste dagane mijn verkoudheid goed los. Ik was gillend weggelopen bij mrs. Bucket en had mijn eigen appartement voor een dag. Lekker naar de historische gronden van Waitangi. Was erg mooi en heb me er twee dagen laten zien. De laatste avond, tijdens een stortregenbui deed ik boodschappen in Woolworths. Je weet wel die in Engeland failliet is gegaan. Kom ik mijn grote Zweedse vriend Hampus van de duikcursus tegen. Dat was feest natuurlijk en direct werd een diner belegd en mocht hij bij mij op de BANK. (had toch 4 slaapplekken in mijn studio, tentje opzetten in de stortregen is er dan niet bij) In de supermarkt namen we er de tijd voor. We zijn overgestapt op z'n Frans en deden er circa 3/4 uur over om het gerecht samen te stellen. Ten slotte werd dit een Groenlipmosselenroomspagetti met uitsluitend verse ingredienten (leuk woord voor galgje) Twee flessen prima Chardonnay uit Hawksbay er bij, verse Cuacomolo met chili's, Turkse yoghurt met verse sinaasappels en het diner was perfect. Wij betrokken bij onze zeer uitgebreide discussie in het Frans over de samenstelling van de maaltijd zelfs de Maori vakkenvulster, maar die kon niets ander doen dan ons beschimmeld aankijken. Natuurlijk waren we niet op vakantie in Frankrijk.
En dan nog mijn bijna over de kop gaan. Ik was zo moe van het rijden en niet zo lekker, dat ik gisteren pardoes bij een meertje uitkwam en daar mijn ogen even wilde dichtdoen. Ik had mijn leesbril op en wilde bij het wegrijden op een groenstrook de weg op rijden. Vervormd door het leesgedeelte van mijn zonnebril sjeesde ik niets vermoedend half door de lucht en kwam na kantelbewegingen uiteindelijk op mijn vier banden terecht. Het bleek dat aan het einde van het grasveld de weg circa 0,5 - 1 meter omhoog liep ten opzichte va de weg en had ik dat dus niet gezien. Verder onderweg nog prachtige dingen gezien bij opione, omapere en een Kauri van 34.000 jaar oud (zeggen ze) In contemplatie bij de boom zegt een stotterende getatoueerde Maori van circa 19 jaar en 190 kilo tegen me: Da's MIJN BOOM!!!! Ik heb hem gezegd dat ik prinses Irene op hem af zal sturen. Kunnen ze samen naar 'm luisteren. In Ruane heb ik een minipizza besteld en werd deze geserveerd door een Hell's Angle, met een blik van: Kun je geengeen normale maat bestellen? Ik had niet tde moet meer o tegen hem te zeggen dat ik een sissie ben en niet zo lekker.............

  • 16 Februari 2009 - 10:52

    Roon:

    Hoi Aar,
    Gaat lekker zo....Geniet er van.
    Tot vanavond met de Skype.

  • 16 Februari 2009 - 10:58

    Benita:

    Weer genoten van een prachtig verhaal!!
    Hoe is het toch mogelijk in zo'n groot land dat je dezelfde mensen weer tegenkomt, zoals het Canades gezin en je Zweedse vriend van de duikcursus. Met het lezen van het verhaal moest ik weer denken aan de supermarkt in Frankrijk met de cassiere, die je mon petite noemde. Ja, jij weet iedereen om je vingers te winden. Je bent ook zo'n schattebolletje....
    Ik kijk alweer uit naar je nieuwe belevenissen en vooral hoe je die beschrijft.

  • 16 Februari 2009 - 14:11

    Marc:

    Lieve kijkbuiskindertjes...
    Wat een feest...
    Jammer van die Tiffanylamp, helaas in 1000 stukkies, maar goed, we hebben dan toch ook weer heerlijk met z'n allen zitten puzzellen. Oh ja... dan nog dat brandgat in de bank... sorry. het werd pas echt dolletjes met Niek in Kilt! Tsja... zoals hij zei; die staat ons allemaal. Dan nog die blikopener, hm, hm...
    Tsja als hoogtepunt onze Eer op skype, dat was natuurlijk heel fijn. En dat we allemaal mochten blijven slapen, bedankt Roon voor je enorme gastvrijheid waar ik in elk geval nog een tijdje op kan teren... Knuf voor jullie allen en tuurlijk voor Rikkie nog een fijne vakantie pikkie! ;-)

  • 16 Februari 2009 - 15:29

    Benita:

    Ja, Marc je kon er ook niets aan doen dat je per ongeluk tegen die mooie Tiffanylamp aan viel, toen er iemand aan je billen zat met een sigaret in zijn handen waardoor er een brandgat in de bank is geschroeid. Het had allemaal nog erger gekund, want de bank en de kussen had natuurlijk helemaal in de brand kunnen vliegen. Ja, dat was zeker het hoogtepunt van de avond: Niek in een kilt, en ja, zoals het hoort: niets eronder aan, dus iedereen lag op de grond om een glimp van ..... op te vangen. Niek zal zelf ook zijn ervaringen mogelijk nog wel op deze site zetten. Nou, Niek het stond je ook erg goed.
    Marc en Marjo, jullie hebben toch niet in het bed geplast toen jullie zijn blijven slapen en alle rommel voor Roon achtergelaten?

    Nou, mensen we kunnen terugkijken op een erg leuk, gezellig en heftig Valentijnsfeest in Barendrecht.

  • 16 Februari 2009 - 15:37

    Roon:

    Nadat ik op mijn werk de tekst enigszins heb kunnen lezen nu ook de foto's kunnen bekijken. Het museum herken ik wel en Parnel ook. Echt een leuke buurt met Victorian Lace huisjes.Mooi de boottocht heb je ook kreeft gevangen? Ik zag een hele grote naast die Maori staan? De Sky Tower komt me niet bekend voor. Heb je een rondje van 360 graden film gemaakt van het uitzicht? Rij voorzichtig. Kus Roon

  • 16 Februari 2009 - 17:50

    Roon:

    Wat me erg teleurstellend is, dat ik na een verkeerde afsluiting van de PC geen geluid meer heb. Ik heb alles nagelopen en de PC 2x opnieuw opgestart. Niets helpt. Alle andere geluidsapparatuur doet het wel. Zodoende kan ik dus vanavond niet helemaal lekker genieten van het Skypen met Aar. Ik baal als een stekker.
    Hoezo missen!!

  • 16 Februari 2009 - 18:31

    Roon:

    Bedankt buurman Aldwin bij het helpen met het geluid probleem.

  • 16 Februari 2009 - 20:41

    Roon:

    Waarom heet die site zo?

    WAAR BEN JE NU

    IK WACHT AL DIE TIJD OP JE.

    WAAR BEN JIJ NU

  • 17 Februari 2009 - 03:40

    Aar/Rick:

    Ja Roon, lees je prive email nu maar, dan is alles duidelijk. Ik zal straks nog even proberen met skype. Heb een goede shop gevonden in Hamilton, waar ik trouwens morgen weer weg ben, want er is niet veel aan. Prachtige rit gemaakt langs de kust enz. Ben weer op zo'n bijoznder plekje geweest waar ik ook wel weer terug wil. Meer later daarover. Ik zal straks ook nog wat foto's uploaden.Ik ga eerst op zoek naar accomodatie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eric en Ronald

Als medicijn tegen een februari dip, is deze maand onze favoriete reis maand geworden.

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 69009

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 02 Maart 2013

Proeven van Vietnam

27 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Elkaar vieren in het land van de Kmer

03 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Ontdippen in de tropen

05 Februari 2009 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: