Eigenwijzirigheid aan de Dong Nai - Reisverslag uit Bảo Lộc, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Eigenwijzirigheid aan de Dong Nai - Reisverslag uit Bảo Lộc, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Eigenwijzirigheid aan de Dong Nai

Door: Roon & Eer

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

06 Februari 2013 | Vietnam, Bảo Lộc

Lommerrijk baant de Dong Nai zich tussen Cat Tien National park en onze verblijfplaats.

Met chauffeur Dêh gisteren een lange warme rit gemaakt van Saigon naar Cat Tien National park. Snelheid tussen de 30-60 km p/uur. 175 km in 4,5 uur. Onderweg zien we heel veel katholieke kerken en allerlei standbeelden. Van Maria tot Joseph, van het heilige hart tot de os en de ezel. Allemaal levensgroot en groter. We wanen ons in een soort katholieke biblebelt. Bij navraag blijkt het christendom hier geloof nummer 1 te zijn of te worden.

Aangekomen zijn we de enige gasten. Na een eenvoudige maaltijd doen we de "nachttour" en varen we de Dong Nai rivier over. We zien Civet katten en een apart soort nachthert en raken (zoals altijd) onder de indruk van het mannetje met groot gewei. De trip is niet zo bijzonder, maar wel lekker koel in zo' open jeep. In dit soort contreien is het vroeg naar bed en glijden we weg in morpheus armen met een nachtconcert van de Gibbons op de achtergrond.

We raken snel gewend aan een 180 graden andere vakantie invulling. Geen drukte, motortjes en superluxe hotel, maar natuur, rivier en eenvoudige maaltijden. Onze bungalow is niet geheel spleetdicht. We liggen daarom in een hemelbed met klamboe. We slikken Malarone, smeren Deet en denken bewapend te zijn tegen de malaria mug; die in dit gebied zijn opwachting maakt.

Vandaag hebben met gids Tay een wandeling door het park gemaakt. Allerlei uiteg over wild - we zien de beren alleen achter een afzetting - en omarmen de mooiste tropische bomen. Daarna fietsen een km of 15 van en naar de stroomversnellingen wat in 34 graden met gedeeltelijke schaduw een aardige klus is.

De middag brengen we bij de bungalow door met wat relaxen. Het prieel aan de oever biedt schaduw en de keukenman zet een geopende kokosnoot met rietjes neer. Dat we maar niet zullen uitdrogen. Er komt een lastige situatie aan. We moeten in onderhandeling over de vraagprijs van hier naar Dalat. Er is ons drie keer een prijs voor een rit overvraagd en da's niet bepaald eco-wise van deze eco-lodge. We zullen zien. Een middag discussie tussen twee titanen in eigenwijzigheid geeft de tussenstations onbeslist aan. Ik (Eric) trek mijn eigen plan en boek alsnog bij het hoofdkwartier van Cat Tien. Ik heb gelijk, foor 1/3e van het oorspronkelijk aanbod gaan we vrijdag naar Dalat, met een airco die het doet (Ronald zegt: moet je nog maar afwachten). Tijd voor de volgende prijsvraag. Beetje flauw want volgens ons hebben we 'm vorige gelegenheden al gesteld, alleen met een andere afbeelding. Wat is de foto waar prijsvraag onder staat? Even wachten nog, want we moeten de graficus nog plaatsen, we qua bereik niet op de allerbeste locatie.......

• 06 Februari 2013 - 15:32

Patson:

Hoi mannen, volgens mij is het antwoordt op de prijsvraag een kogelvis.

Gr. Patson.

• 06 Februari 2013 - 21:10

's Jeanneke :

Volgens mij is het antwoord Mangoestan.
    Dag jongens, goede reis verder.

• 06 Februari 2013 - 23:02

Els:

Ik ben in suriname geweest
    dit is een boom ; Cashew noten en vrucht

Gr. Els

• 07 Februari 2013 - 23:05

Benita:

Hello jungle aapjes,

Wat een rustgevende omgeving daar in die tropische omgeving. Een lodge, een hangmat, prachtige natuur en dan ook nog een huiskikker en natuurlijk .... elkaar.

Niet gaan Muggenziften, hoor. Voorzichtig met die malaria muggen.

Anacardium occidentale , oftewel de cashew boom/ struik, is de oplossing van de prijsvraag.
    Heerlijk cashewnoten! Lekker in gerechten of om zo te knabbelen.

Tot het volgende contact.

Veel liefs xxxxxx

• 10 Februari 2013 - 09:20

Gerda:

Hoi Eric en Ronald, beetje late reactie van mij, maar goed. Jullie maken weer veel mee lees ik, geweldig hoor. Wat de prijsvraag betreft, is het een cashewnoten vrucht, ik herken het van onze reis naar Thailand, toen zijn we naar een bedrijfje geweest waar ze deze bomen hadden en die cashewnoten brandde enzovoort. Een heel ingewikkeld en tijdrovende zaak.
    Nu ga ik het volgende verslag lezen, liefs Gerda