Pagodes en doggybags - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Pagodes en doggybags - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Pagodes en doggybags

Door: Roon & Eer

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

04 Februari 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Zo'n laatste dag in Saigon doet je in bescheidenheid toerist zijn. Wat doe je in dat geval, je pakt een taxi en laat je 'afzetten' bij een pagode. Voeten met blaren laten geen keus. Je portemonnee wel. Gelukkig genoeg kleine coupures en bij iedere donatie mag de gong driemaal door het complex galmen. Iedere keer zijn we wat beduusd van de aandacht.

Ook nog een markt tussendoor - de grootste voor de verandering - wij toeren door alle gangen van dit adembenemend stelsel en wat bij ons in magazijnen ligt, ligt daar op op het pad. Zelfs binnen rijden de motortjes door en is het slechts 40 cm breed. Als er ergens plastic is, dan is het hier. We verwachtten veel vuil, maar het enige wat hier op straat belandt zijn rochels. Bijzonder voor Azië wat ons betreft. We lessen onze dorst met suikerpalmsap en dat is vooral in de zindering een godendrank.

De lunch is bijzonder. Zo krijg je de (heerlijk) gebakken rijst en de lemon en sinaasappel kip met een uur verschil er tussen opgediend. Omdat we dachten het gehad te hebben (de lunchkaart was uitsluitend in het Vietnamees) was de rijst helemaal opgegaan en kon er geen kip meer bij. Voor het eerst in onze vakantieleven hebben we een doggiebag meegenomen. Het was een keuze tussen schamen en teleurstelling. Zo bleef de eer aan de restauranthoudster. Het staat nog steeds onaangetast in de huisbar naast de whisky, cognac en gin tonic. Inmiddels gaat er een geur door de kamer. Gelukkig gaan we morgen weg.

Want dan wordt het de jungle in het Cat Tien national park . Ook weer met de taxi. Het staat op de Unesco werelderfgoedlijst. We verblijven in http://www.greenbamboolodge.com.vn/en-us/gioithieu.aspx. We doen de dag en nachttour en gaan naar het krokodillenmeer. Verder gibbons (apen) kijken en wat er meer voor de dag of nacht komt. Omdat het de vraag is of we wifi en/of tijd hebben, weten we niet of wij spoedig onder jullie zullen zijn. In ieder geval de eerste prijsvraag: op welke "etage" bevindt zich het zwembad in " the Caravelle"? Zie ook eerste reisverhalen foto's.
Doei, tot brulszzzzzz.....

• 04 Februari 2013 - 14:18

Sjany:

Mooie beschrijvingen! En wat bijzonder dat jullie geen rommel tegenkomen op zo,n markt!
    En dan nu de jungle in, zal ook geweldig zijn.
    Kijk je uit voor de krokodillen, ze schijnen nogal tandjes te hebben.....
    Machtig veel plezier, genieten van onverwachte dingen en avonturen.
    Tot Wifi,s! Groet van Sjany

• 04 Februari 2013 - 16:03

Patson:

Hoi mannen weer een leuk verhaal, het roggelen lijkt veel op de markt in Rotterdam. Daar heb je ook van die vieze mannetjes. Maar ja we wachten wel weer op jullie volgende verslag. Gr. Patrik

P.s het antwoordt is de 7e verdieping.

• 04 Februari 2013 - 16:42

Gerda:

Hoi Eric en Ronald, gezellig verhaal weer, en weer die markt is heel herkenbaar. Heel veel plezier in het National Park, dat is genieten denk ik.
    Wat de prijsvraag betreft, ik denk dat het zwembad op de 7de etage zit, dit na wat zoekwerk.

Groetjes Gerda

• 04 Februari 2013 - 18:01

Eric En Ronald Verstraaten Van Beek:

Nog even op de valreep. Laatste avondje Saigon eindigde in de nachtclub van het hotel op de 9e verdieping, om te beginnen op het dakterras van het restaurant. Met verrukkelijke on- indochinese salsa kwamen wij danig in te stemming en om een troep binnengedropen hoeren op afstand te houden hadden wij onze valse nichtenblik paraat (we moesten wel even trainen, was lang geleden). Verder veel taferelen die we alleen uit films kennen. Er zat heel wat poenerig gespuis tussen de zakenlieden en de toerist plus. Apart gevoel dat we voor een aanbiedinkje in 5* hotel vertoeven. Ach we gaven 7.000 dong fooi. Wisten wij veel dat het maar 22 eurocent was. Nou fooi is niet gebruikelijk, dus alles is meegenomen. Latersssszzzz....

• 04 Februari 2013 - 19:02

's Jeanneke :

Jullie prijsvraag was niet moeilijk zoeken. Tik Caravelle in en je weet zeker dat het zwembad op de 7e etage zit. Maar goed, een ander was me voor.

Jammer van die lekkere kip (alleen maar rijst gegeten!). Nou jongens een spannend verblijf in de jungle toegewenst. Ook ik wacht met spanning op het verhaal.

• 04 Februari 2013 - 19:51

Gertine:

ziet er allemaal kleurrijk uit! Geniet van jullie vakantie!

• 05 Februari 2013 - 15:22

Els:

Hoi jongens
    Gisteren een avonddienst gehad en vannochtend lang bij de tandarts gezeten en met deze voorgangers kan ik het niet mis hebbenHet lijkt me sterk als ik het fout heb maar om mee te doen zeg ik dat het zwembad op de 7 de verdieping is

Leuk om ook een filmpje te sturen.

• 05 Februari 2013 - 23:04

Marga:

Dag lieve ER, lees jullie mails, reageer binnenkort langer. Het gaat onverwacht niet goed met mijn moeder, waardoor even andere dingen aan m'n hoofd. Opdracht aan jullie: geniet, proef voor voor ons, immers, wij hopen ook een keer naar Vietnam te gaan en veel liefs! Marga.

• 01 Maart 2013 - 23:47

Benita:

Nog even op de valreep. Kwam erachter, dat ik wel alle andere prijsvragen heb beantwoord, maar deze eerste ben vergeten.
    Als ik Jeanneke en Gerda volg, zit het zwembad op de 7e etage. Ik kan het alleen eerlijkgezegd niet vinden op internet.