Een gepaste finale - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Een gepaste finale - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Een gepaste finale

Door: Ronald & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

23 Februari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Met een wee gemoed nemen wij drie dagen de tijd om afscheid te nemen van ZO Azië. Dat betekent drie bonte avonden en gister was de eerste. Het duurde even om in de stemming te komen, want zagen op TV de verschikkingen van de aardbeving in Christchurch waar Eric een tijdje heeft gewoond. Onze gedachten zijn voortdurend bij vrienden en bekenden, dus de bonte avonden zullen in gepaste bescheidenheid plaatsvinden. Wij hebben inmiddels mails ontvangen uit NZ dat, voor zover bekend, er geen slachtoffers onder bekenden zijn gevallen, inmiddels zijn er 75 doden te betreuren. Dat is het aardig prijs in Noord Afrika en is Khadaffi inmiddels dood en verderf aan het zaaien. We storen ons aan de arrogantie van de TV toespraak van zijn zoon.

Terug naar Phnom Penh. Wij dachten op goed geluk een prettig hotel voor ons sluitstuk te reserveren bij onze huisbroker Agoda. Als rechtgeaarde Hollanders sparen we er punten en dat legt ons geen windeieren. Nu wilden we rust, een top natte cel en ..... zachte bedden. Tot op heden sliepen we op spiraal matrassen met planken er onder. Of de spiralen kwamen door het matras, of onze ruggegraat. En nu hebben we een 2 pers. bed van 240 cm bij 200 cm.en.... hij is lekker zacht.....De natte cel is stijlvol en is er ruimte voor ons tweeen om er een circusact in uit te voeren. De straal is gelijk die van de plaatselijke brandweer en hebben we lichte waterblaren. Het hotel zelf is met 5 sterren een soort Las Vegas Gok hotel met alle toeters en bellen. Vele Koreanen en Chinezen komen hier gokken en dat is op zich al een adembenemend schouwspel. Onze "vaste" tuktuk driver vertelde dat hij er al jaren komt, maar nog nooit binnen is geweest. We hebben hem uitgenodigd om een kijkje te komen nemen, maar dat was een brug te ver. Hij zou tussen ons in moeten lopen om er niet uitgedonderd te worden. Het barst er van de (overdreven veel) beveiliging. Dan maar een extra fooitje.

En dan de uitslag van de vakantie prijsvraag. Uiteindelijk hebben we 5 vragen gesteld, soms bestaand uit verschillende onderdelen. We hebben ons kostelijk vermaakt om de antwoorden. Over de uitslag hieronder kan worden gecorrespondeerd. Ook kan er bezwaar tegen worden gemaakt. Er is geen sluitingstermijn, dus er kan eindeloos en oeverloos over worden gedelibereerd. Vooral Eric kennende, weet een ieder hoe langdradig dat soms kan duren, dus wie de uitdaging aangaat????.....We gaan het beleven...........

Vraag 1: het antwoord is:
....er wordt niet met een mes gegeten in Cambodja.(zie foto gemaakt in restaurant Romdeng)
Els 1 punt, want die heeft het goed. Annemarie 1/2 punt want die is niet expliciet genoeg in haar antwoord.

Vraag 2: het antwoord is: ......het zijn gewone afvalbakken op straat en zijn gemaakt van autobanden. (foto gemaakt op de nightmarket van Phnom Penh)
Benita 1 punt, want die heeft het goed. Annemarie 1/2 punt want die heeft het half goed. Gerda heeft het half goed, dus ook een 1/2 punt.

Vraag 3: het antwoord is: ........het is een peul van de Mangroveboom en geen vijgenpeul oid. Deze was net geplukt door een jochie die wij betrapten terwijl hij in de Mangroveboom aan het plukken was. Ze zijn niet eetbaar, maar voor de sier oid. (foto gemaakt in het Mangrovebos bij Krong Koh Kong)
Annemarie is de enige die het half goed heeft.

Vraag 4: het antwoord is: het zijn rijstevelletjes voor de "Vietnamese" loempia's, ofwel springrolls. Het vlees is van muizen die in de rijstenvelden de rijstoogst bedreigen en worden gevangen, gestript en gebakken. Voor zover bekend, worden deze niet verwerkt in de loempiaatjes, want die zijn in de regel vegetarisch. We hebben emmers vol muisjes de keeltjes van de krokodillen in zien glijden. De muizen worden als lekkere hapjes onderweg verkocht. Het smaakt naar kip zeggen ze. (fotoos gemaakt in de omgeving van Batambang)Annemaire: half goed, dus 1/2 punt. s Jeanneke half goed, ook een halve punt.

Vraag 5: het is inderdaad een theepot, maar dan van marmer en wordt met de hand van restbrokken van te beeldhouwen buddahbeelden gemaakt. Waar het voor dient?..... het is de hoofdprijs van onze prijsvraag. (foto gemaakt bij de vrouwentempel 39 km ten oosten van Siem Reap)
Annemarie een halve punt en s-Jeanneke een halve punt.

Einduitslag met enige winst:
Gerda -> 1/2 punt
Els -> 1 punt
Benita -> 1 punt
s-Jeannke -> 1 punt
Annemarie -> 2 1/2 punt

de anderen hebben helaas geen punten behaald. Dat maakt Annemarie tot de gote winnaar van onze vakantieprijsvraag en wint zij een prachtige marmeren vrouwentempeltheepot (leuk woord voor galgje) uit Cambodja. Wij feliciteren haar van harte.
Per omgaande zal deze aan haar worden uitgerijkt. Voor de 3 gedeelde 2e plaatsen hebben we een troostprijsje.

En tot slot..... heel erg bedankt voor jullie aardige, leuke, meelevende en grappige reacties. Hoewel het de basis voor ons dagboek is, is het heerlijk om met jullie deze geweldige reis zo op deze manier te delen. Wat ons in ieder geval van Cambodja bij blijft is dat het voor ons tot nu toe de aardigste mensen zijn van ZO Azie. We hebben geen onvertogen, lelijk, ruzieachtige klank (woord? voor zover begrepen door ons) mogen opmerken. We hebben vooral veel oprechtheid ervaren. Het is tevens het armste land van de regio en staan enkele schokkende beelden in onze herinnering geëtst. We vroegen elkaar gisteren de heftigste te noemen. Eric: onderewg zat bij een boom een jongetje met het syndroom van Dowm. Zijn gezicht zat vol met lidtekens van brandwonden. De kleur van zijn gelaat was buitenaards. Zijn blik zal Eric nooit vergeten. Ronald: gisteravond om ca 22.30 uur liepen we over de grote boulevard waar o.a. de ambassades aan liggen. Er was een jongetje van ongeveer 10 jaar met een handkar die vuilnis aan het verzamelen was. We keken in zijn kar en daarin lag zijn jongeren broertje (?) te slapen. Tussen dat vuilnis. Het kippenvel liep over onze rug.

Morgen hebben we nog 8 uur in Kuala Lumpur te overbruggen. Vrijdagmorgen vroeg landen we weer in de polder.

• 23 Februari 2011 - 04:31

Annekatrien:

Dank jullie voor jullie verslagen. Aanvankelijk erg betrokken bij de wereld en bij jullie reis, nu in 'survival'-mode. ben heel gelukig dat ik net eindelijk min vriend Meindert en Rocky heb kunnen vinden.Meindert is ternauwernood aan de dood ontsnapt door vallende gebouwen in het Arts-centre. de ravage is ongelooflijk, de doden zijn n onbeschrijfelijk verlies. 't Leven zal nooit meer t oude normale zijn. We hebben vaak geen stroom of water: gelukkig heb ik stroom, winkels zijn dicht, wegen zijn kapot en zitten overvol met auto's op zoek naar mensen, naar water, eten en benzine. We zijn deze keer geen helden meer; erg verslagen. Niet geslapen, veel zware afterschocks. gelukkig dat ik t leven heb, alswel als Meindert en Yoka en co.
    Weet dat jullie aan ons denken. Wens jullie n mooie afsluiting van n opwindende vakantie; ondertussen gaat t leven door: veel liefs, Annekatrien

• 23 Februari 2011 - 04:46

Philip:

Leuke reis jongens. Christchurch is een enorme puinhoop, erg veel schade, nu 75 doden bevestigd en mogelijk een paar honderd meer (er zijn 300 mensen zoek). De cathedral in het centrum is zowat verwoest. Voor zover we hebben kunnen uitvinden zijn onze vrienden en familie daar OK. Ernst en Katta zijn uit Libya geevacueerd van de week, dus die zijn ook veilig.

Veel plezier met het afronden van jullie reis.

• 23 Februari 2011 - 07:32

Benita:

Ja, de wereld blijft maar onrustig, zowel op politiek als op natuurrampen gebied.

Ondanks alle ellende en onrust,de armoede, hebben jullie een heeerlijke en indrukwekkende vakantie.
    Al een beetje aan het evalueren en terugkijken en jullie hebben het er vast al over gehad waar de reis volgend jaar toe gaat.

Leuk om te horen dat jullie de mensen in Cambodja de aardigste mensen vinden in Zuid Oost Azie. Dat moet toch geweldig zijn!!

Nog anderhalve dag en dan moeten jullie afscheid nemen van al die aardige mensen daar.

Een hele goede reis terug en tot gauw!!

Veel liefs van Benita

• 23 Februari 2011 - 09:00

Bob En Eric:

Annemarie gefeliciteerd! Volgens mij ben je er zelf ook al eens geweest!?
    Voor de jongens, een goede vlucht terug naar huis!
    Wat gaat dat snel he?!

groeten.

• 23 Februari 2011 - 12:40

Marjo:

lieve broers,
    wat een verhaal weer. ik heb heel erg genoten van jullie verhalen en foto,s.
    nog een paar uurtjes en dan weer op naar huis, zal wel tegen vallen allemaal zeker omdat het hier weer goed koud is.
    een hele goede reis ,
    kus marjo

• 23 Februari 2011 - 15:28

Annemarie:

Zo, zo, ik ben de winnaar :-)
    Alvast zeer bedankt, maar het ging me vooral om het meedoen natuurlijk.....Ik heb er enorm van genoten, van jullie prachtig geschreven verhalen en heel mooie foto's. Die theepot mag ook bij jullie een mooi plaatsje krijgen en een keertje samen lunchen zoals ook al afgesproken, vind ik ook een heel leuke prijs hoor.
    Nee Bob & Eric, ik ben nooit in Cambodja geweest, wel in Vietnam, en dank voor de felicitatie.
    Eric, een peul van een vijgenboom, heb jij die ooit gezien ? Een vijg is een vrucht hoor ..... haha. Ik bedoelde een peul van een vanillestruik, een nog niet ingedroogd vanillestokje dus, maar de peul op de foto (zoals ik het nu zie) is dan veel groter denk ik ...
    Ik wens jullie nog heel fijne dagen en een manier om al die indrukken een plekje te kunnen geven voordat je weer in het westen opgeeist wordt met allerlei, nu wellicht als banaal aanvoelend, gedoe.
    Een goede vlucht toegewenst, nog lounchen in KL ??
    Tot ziens !!

• 23 Februari 2011 - 17:47

's Jeanneke :

Ben erg blij met dat puntje, want ik had meestal geen idee. Annemarie PROFICIAT!
    En lieve vrienden, goede terugvlucht. Bedankt voor al het moois dat jullie met ons deelden.

• 23 Februari 2011 - 18:44

Els:

Zoals ik al eerder aangaf, jammer dat het einde in zicht is.
    Zoals iedereen al eerder schreef, bedankt voor de mooie persoonlijke momenten en de mooie foto's Beiden hebben mooi weergegeven wat jullie zoal meegemaakt hebben
    Jullie hebben het op zo'n manier geschreven dat het leek dat ik met jullie samen op vakantie was. Ik heb in ieder geval een mooie indruk gekregen van Cambodja, bedankt hiervoor

Een hele fijne en rustige, terug reis en laat maar wat horen als jullie eraan toe zijn

groetjes, Els

• 24 Februari 2011 - 12:45

Gerda:

Ja heren, dat was het dan bijna weer terug in het koude Nederland, waar gisteren ( dinsdag) nog sneeuw viel, bah bah bah. Maar goed ik hoop dat jullie een goede vlucht hebben terug en dat je nog even kan nagenieten van al het moois wat jullie gedaan en gezien hebben. In ieder geval hebben jullie een geweldig mooi fotoboek. En ja, er is heel veel gedoe in de wereld momenteel, in Christchurch, dat is vreselijk dat natuur geweld, fijn dat je weet dat het met vrienden en bekenden oké is. En dan al die opstand in Libië, Egypte enzovoort ook dat heeft zijn weerslag op veel onschuldige mensen.
    Enfin, ik groet jullie nu goede reis en tot horens.
    Annemarie van harte met het winnen van de prijsvraag.

Liefs Gerda