Buddah in de grot - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Buddah in de grot - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Buddah in de grot

Door: Ronald & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

01 Februari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Kep was ooit een opkomende bloem. Te vergelijke met de Franse Riviera in de jaren 50. Restanten daarvan zijn te vinden als oude art-deco karkassen. Ooit getracht in de as te leggen door de Kmer Rouge, maar hun fundamenten nog fier gericht naar het paradijs waarnaartoe oud bewoners hun residentie hebben verplaatst. Niet ver beneden ons "Veranda Natural Resort" lommert de Kep "Crab Market" aan de oever van de zee. Vlak voor zonsondergang leggen visservrouwen de laatste hand aan het leeghalen van de fuiken, waar de specialiteit in vele variaties tot de oeverkeukens zijn veroordeeld. Het doet ouderwets aan met hier en daar wat individuele toeristen, op zoek naar de beste deals. Vanochtend huurden we transport. Als in een gevulde timmerkist op wielen, hosten wij door de kuilenwegen, eerst naar een peperplantage (korrels) en daarna naar de "decliming Buddah" in de grot. Bij het eerste proeven we de groene, nog onrijpe, peperkorrels met mate, want we wilden nog smaak overhouden voor de rest van de dag. Van een zak van ruim een pond voor veel te veel dollars, zagen we af want we moeten nog een aantal weken verder met de rugzakken. Vlak voor de Buddahgrot sprong een 16 jarige scholiere in de tuk tuk. Of ze haar Engels met ons kon oefenen; samen met haar, belendend op een damesfiets, zich voortpeddelend vriendje. Beiden hadden een glimlach van lel tot lel. Wij vermoedden oprechtheid, dus wat konden wij anders door de volgende deal te sluiten: wij geven hun les voor 1 dollar per persoon. Zij leiden ons rond voor twee dollar per persoon. De giegelende kleine zusje mochten mee voor een bijrol omdat ze zich aanboden met hun schijnwerpers. In de tussentijd verstopten, stiekenm rokende, leerling monniken in hun oranje tunieken in de pastorie, om er vervolges niet meer uit te komen, ondanks Eric`s 'O manie path me hun' wat bij Boedisten meestal in effect resulteerde. Verder geen toerist te bekennen. In de namiddag bakten we aan het zwembad wat al gauw veranderde in een golfzwembad. De (dikke) dorpsjeugd heeft kennelijk een seizoensabonnement op het blauwe water. Wij overwegen oordoppen aan te schaffen.

• 01 Februari 2011 - 15:50

Benita:

Het valt gelukkkig toch wel mee met de internetfaciliteiten, omdat julie toch weer wat te vertellen hebben aan ons allen.

Ja, de handelsgeest van ons Hollanders blijft toch ook in onze genen te zitten. Dat zie je toch ook maar weer aan jullie deal met de Engelse les/rondleiding.
    Succes met de aankoop van oordoppen om de uitzinnige dorpsjeugd wat gedempt binnen te laten komen in je hoofd. Ja, rustig een boek lezen zit er dan niet in.
    Op zoek naar een rustiger hotel met zwembad.

Veel iefs van Benita

• 01 Februari 2011 - 17:05

Killing Fields:

We hebben zojuist naar "The Killing Fields" zitten kijken op dvd.
    We zijn allebei weer onder de indruk. Een film uit 1984 maar springlevend.
    Eric leest zojuist in de lonely planet dat in 94 nog touristen werden gedood en Cambodja als een gevaarlijk land bekend stond.
    Nu is het bij ons net 2 febr geworden. We gaan morgen naar Rabbith Island voor een daytour. We zijn van kamer veranderd en hebben een balzaal als douche/toilet.
    We gaan nu slapen als het lukt. En inderdaad we hebben veel internet en Wifi zodat ik ook op de IPhone kan mailen.
    Gr. Roon

• 01 Februari 2011 - 18:47

Joop En Benita:

Als je konijnen ziet op rabbit island (dat zal toch wel, want anders heet het niet zo) doe je ze dan de groetjes van mij.
    Je weet het zijn mijn lievelingsbeesten.

Ja, 2011 is het jaar van het konijn, dus wel toepasselijk.
    Een vraagje, ze eten daar toch geen konijn?

Slaap lekker en ga weer op zoek nar het volgende avontuur.

• 03 Februari 2011 - 02:35

Eric En Ronald Verstraaten Van Beek:

Of ze konijn eten ??
    Ja ze eten alles wat rondloopt.
    R