Dit koninkrijk heeft een president als staatshoofd - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Dit koninkrijk heeft een president als staatshoofd - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Dit koninkrijk heeft een president als staatshoofd

Door: Ronald & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

30 Januari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Lieve thuisgenieters. Wat leuk om al jullie reactie te lezen. Bedankt daarvoor. Voor wat de prijsvraag betreft: de uitslag wordt aan het einde van de vakantie bekend gemaakt. Als je echt wil winnen dan moeten jullie in je antwoorden wel expliciet zijn.
Dit koninkrijk heeft een president als staatshoofd. Misschien wat voor ons in Nederland? De koning is present, maar heeft 0,0 macht of politieke invloed. Behalve wat ceremonieels met al die buddistische processies. We hebben gister (zaterdag) maar eens wat aandacht hieraan besteed en belandden in het serieuze Cambodja. Niet alleen is het wetteloos en ben je daardoor bijna letterlijk aan de goden overgeleverd. Het gemotoriseerde verkeer heeft hier altijd vorrang, ook op de zebra’s. Eric werd bijna overreden door een heel gezin, wat gezellig met z’n allen op één brommertje zat 4 man/vrouw en een baby. Die wetteloosheid gold voor de bevolking in ieder geval in de jaren 70. We zijn naar de killing fields geweest en naar het Interneringskamp S21 (voorrmalige highshool). Dit was heel erg indrukwekkend. Het maakte ons stil en in ons zelf gekeerd. Dan te bedenken dat het nog zo kort geleden is (1970-1979) dat Pol Pott en de zijnen hier huis hielden. In kamp S21 hebben slechts 7 mensen van de 20.000 geinterneerden het kamp, wat midden in de stad ligt, overleefd. E’n van hen is de inmiddels wereldberoemde kunstenaar Vann Nath. Hij exposeert in S21 en dat zijn indrukwekkende schilderijen (zie foto’s).
Op een terrasje met biertjes en Vietnamese loempiaatjes besloten we om te gaan eten in Frizz. Daar beleefden we weer een culinaire verassing. Niet zagen we voor andere gasten weer die gefrittiuurde vogelpinnen voorbijkomen – kennelijk voor meer restaurants een specialiteit – maar kregen we een bbq op ons schone tafellinnen met brandend houtskool onder een geperforeerde ijzeren koepeltjes. Magere vleesjes werden in olie en geklutst ei gedoopt en hup op de grill. Een soort Cambodjaans Gourmetten/racletten wat met de aanvullende verse groentjes en sausjes heerlijk was. Deze keer daar geen foto’s van. Soms wil je zonder belasting de stad in. Oké, we zijn druk doende een volgende prijsvraag te bedenken. Morgen gaan we de provincie in en vragen ons af hoe de internet voorzieningen zullen zijn. Tot de volgende.

• 30 Januari 2011 - 05:33

Yoka En Martin:

Hoi, hoi, we leven en reizen met jullie mee! Heerlijk! Sorry, dat het zo lang geduurd heeft.
    Genieten is verplicht hoor! Maar dat kunnen we zo te zien best aan jullie overlaten!

Heel veel goeds van alles
    Tante en Monsieur Martin

• 30 Januari 2011 - 09:30

Benita:

Hallo prinsjes. Nou, jullie voelen je daar prinsheerlijk zo te lezen. Prinsheerlijk in het zwembad, het hotel, je wordt bediend aan een tafel met tafellinnen en noem maar op waar je je nog meer prinsheerlijk van kan voelen.
    Ja, die killing fields lijken mij erg heftig om je te bedenken wat daar allemaal is gebeurd.

Nou, we wachten jullie volgende verslag vanuit de provincie weer af.
    Veel liefs van Benita

• 30 Januari 2011 - 09:31

Bob En Eric:

Dat jullie onder de indruk geweest zijn van die schedels kan ik mij heel goed voorstellen.
    Ik moest ook direct hieraan denken toen jullie vertelden dat je naar Cambodja ging. Tot ong.1980 werd een ieder met een beetje hersens stelselmatig omzeep gebracht. Misschien daarom dat Cambodja nu nog steeds één van de armste landen van Azie is.
    Ronald, ik zou maar niet te hard roepen dat je net je HBO afgerond hebt, wie weet lopen er nog wat van die Pol Pott aanhangers rond. ;-)
    Groeten.

• 30 Januari 2011 - 10:33

Gerda:

Hoi mannen, wat weer een indrukken zeg. De gebouwen hebben veel weg van wat wij vorig jaar in Thailand hebben gezien. En dat kamp ja, dat zal heel veel indruk hebben gemaakt, te bedenken dat er mensen waren opgesloten, bizar gewoon. Verder lees ik dat jullie de inwendige mens niet vergeten, en lekker alles uitproberen.
    Nu ik wens jullie nog heel veel plezier verder en geniet volop,
    liefs Gerda

• 30 Januari 2011 - 12:36

Marga:

Hoi lieverds,

Vogelspinnen, Rode Khmer, heel vriendelijke mensen, mooie natuur..... jullie zijn duidelijk "in den vreemde"! Die vogelspinnen lijken me echt helemaal niets, hoor! Dat het bezoek aan de Killing Fields zeer indrukwekkend en aangrijpend moet zijn geweest kan ik me voorstellen. Maar naast reflectie op dit soort vreselijke gebeurtenissen weet ik dat jullie ook van alles volop genieten! Ga daar vooral mee door! De prijsvraag vind ik wel lastig hoor, handen, bestek, stokjes..... ik weet niet waar ik nog meer mee zou eten en de Cambodjanen nooit........... Ik zal er nog een nachtje over slapen....

• 30 Januari 2011 - 20:23

's Jeanneke :

Mannen, ik geniet en beleef met jullie mee. Wat een prachtig verhaal weer. Tot de volgende. En expliciet, het ging om een bord!

• 30 Januari 2011 - 21:56

Martijn:

Leuk om jullie middels deze verslagen weer te kunnen volgen! Het begint toch weer erg te kriebelen. Het is ook alweer bijna 2 jaar geleden dat ik zelf een grote reis heb ondernomen. Dit jaar toch maar weer eens inplannen! Veel plezier nog daar! groeten uit Rotjeknor.