Gefrituurde Vogelspinnen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Gefrituurde Vogelspinnen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Gefrituurde Vogelspinnen

Door: Ronald & Eric

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

28 Januari 2011 | Cambodja, Phnom-Penh

Zo’n eerste avond in de tropen valt als een zware lome deken over ons heen. We moeten even acclimatiseren toch?... Nou en dat hebben we net gedaan. Vooral bij het eten. Daar zo meer over. Eerst het hotel. In het boutique hotel “de Bouganvilier”, een Frans koloniaal etablisement aan de boulevard van de Tonlé Sap -voordat deze samen gaat met de Mekong een paar honderd meter verderop - baden wij ons in ruimte en... ondanks het verkeer, maar dankzij de dubbele ramen, en een rustiek koloniaal sprookje zo groot als onze benedenverdieping thuis. En.... we hebben een tropisch hemelbed.
Phnom Penh is druk, vies, luidruchtig en kent veel héél aardige mensen. Eerste indruk is inderdaad het armste land van ZO Azië wat we tot nu toe hebben bezocht. Alles gaat hier in US$. Bij het avondeten was het gelijk prijs. Wij togen naar het restaurant Romdeng. Gelegen in een prachtige oude koloniale villa, is dit welgeleide restaurant een project van de Mith Samlanh NGO. Het project verzorgt trainingen en banen t.b.v. voormalige straa jeugd en serveert heerlijke maaltijden en drankjes. Het is onder andere opgezet met EU geld. Wat blijkt de specialiteit te zijn van het huis: juist ja...... gefrituurde vogelspinnen. Van onze Singaporeese eetburen kregen we deze tip en zie de foto’s. Eric viel van z’n geloof toen Ronald zo’n grote zwarte joekel als eerste naar binnen werkte. Beetje vettig, smaakt naar bacon en bij het kauwen leerachtig (tenminste dat vond Eric weer). Het toetje, ijs van galanga wortel met limoen verkoelde onze staat van opwinding. Voor wat de prijsvraag betreft, zijn wij voornemens om meerdere prijsvragen uit te schrijven (mgelijk 3)en de winnaars mogen bij ons Cambodjaans komen eten. Grote kans dat er gefrituurde vogelspinnen op het menu staan. Hier komt prijsvraag nummer 1:
In Cambodja is het een traditie om voedsel met elkaar te delen gedurende de maaltijden. Het eten wordt genuttigd met handen, bestek en met stokjes. Met welk voor de hand liggend voorwerp eten Cambodjanen echter NOOIT?
Nou we zijn benieuwd. Kijk of het lukt zonder Wikileaks te raadplegen. Tot de volgende.....

  • 28 Januari 2011 - 15:55

    Ajakkes:

    Wat een verhaal weer!! Jullie zijn net een dag weg en dan zit je al aan de vogelspinnen. Dat je dat door je keel krijgt.. Maar ja, je moet het wel proberen natuurlijk. Wat een joekel!! Dat is wel iets anders dan appelgebak op Schiphol.

    Antwoord op jullie eerste prijsvraag: VORK.

    Met het vooruitzicht dat we mogelijk vogelspin krijgen als winnaar, weet ik niet of ik wel wil winnen, maar er zijn vast meer aantrekkelijke Cambodjaanse gerechten. Ik zie het wel.

    Nou lieverds. Gaan jullie en dezer dagen naar de Killing Fields? Dat lijkt mij heel erg heftig te weten dat daar zoveel mensen op barbaarse manieren zijn vermoord.
    We gaan het vast van jullie horen.

    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende ervaring/verhaal.

    Veel liefs van Benita

  • 28 Januari 2011 - 16:17

    Marjo:

    joh wat een verhaal weer,dat jij dit weer gedaan hebt ronald.
    wat snel weer tekst en foto,s genieten maar.
    gr marjo

  • 28 Januari 2011 - 17:23

    Yvette En Patrick:

    Ze eten nooit met de vinger die mogen niet in contact komen met de mond.
    Voor ons geen volgelspin hoor!!!!
    Heel leuk jullie reis verslag te lezen, maar jeetje joh ik had het denk ik niet gedurft om ze te eten.
    Erg mooie kamer hoor mmoie kisten trouwens ook.
    We kijken uit naar jullie volgende reisverslag.

    Dikke kus van uit het koude Frankrijk!

  • 28 Januari 2011 - 18:08

    's Jeanneke :

    Men gebruikt een PALMBLAD als bord!

    Mooi verhaal. Ik hoef geen volgelspinnen, lust ik bij voorbaat niet. Groetjes.

  • 28 Januari 2011 - 18:17

    Peeve:

    De linkerhand wordt als onrein beschouwd. Dus daar zullen ze geen vogelspinnetjes mee eten.

  • 28 Januari 2011 - 18:18

    Gerda:

    Hoi Lieverds, wat hebben jullie een heerlijk bed, en wat liggen er een bijzondere dingen op de markt. Ik vind het wel heel stoer dat Ronald zo een vogelspin weg werkte, maar ik denk Eric dat jij dat ook gewoon gedaan hebt. Prachtig hoor, de reis begint al goed. Ik denk dat het antwoord op jullie vraag een BORD is.
    Enfin geniet ervan, en ik geniet van de verhalen,
    Liefs en dikke knuf Gerda

  • 28 Januari 2011 - 18:45

    Jolan (DE KLEIJN):

    HE MANNEN Wat een belevenis.....Geniet van allesom je heen.
    Veel reisplezier.

  • 28 Januari 2011 - 19:17

    Monique:

    Jongens toch, hoe jullie dat naar binnen krijgen!!! Gelukkig zijn die beesten in Nederland niet te krijgen, volgens mij. Leuke foto's! Geniet van alles! Ik volg de verhalen met plezier!
    Liefs, Monique

  • 28 Januari 2011 - 21:16

    Heleen:

    Het sausje en de garnituur zien er wel lekker uit, maar de spinnen spreken mij niet echt aan. Jullie zullen vast wel meer bijzondere diners hebben. Alvast eet smakelijk voor de volgende delicatesse.

    Groetjes,
    Heleen

  • 29 Januari 2011 - 07:55

    Helene:

    Gweldig om jullie verhalen te lezen!!! Die spin.....ik had m niet gegeten hoor!

    Geniet van jullie reis!

    Helene xx

  • 29 Januari 2011 - 20:39

    Annemarie:

    Jakkes, vogelspin zou ik geloof ik niet eten .... wat eten betreft ben ik niet zo'n avonturier..
    Leuk om dit eerste verhaal te lezen, ik blijf het volgen.
    Prijsvraag ? In Vietnam heb ik niet vaak een mes op tafel zien liggen, wellicht geldt dit ook voor Cambodja ??? Enfin, ik doe maar een gooi.
    Groetjes vanuit een koud Breda

  • 30 Januari 2011 - 09:18

    Bob En Eric:

    Hallo Mannen,
    nou dat wordt ook voor ons weer meegenieten van jullie verslagen.
    Sprinkhanen, meelwormen heb ik al wel eens gegeten, maar vogelspinnen nog niet.
    Ik vermoed dat het ook net als sprinkhanen eigenlijk nergens naar smaakt en dat het evt.beslag de smaak maakt.

    Op jullie vraag waar zij nooit mee zullen eten is volgens mij de linkerhand. Als je geen WC papier hebt moet je toch wat he?!
    Groeten en geniet van jullie vakantie.

    Bob en Eric.

  • 02 Februari 2011 - 23:30

    Els:

    een late reactie maar toch even reageren nu Ad en Martijn ervan overtuigd zijn dat ze mogen komen eten Daarom doe ik een gok op het voorwerp waarmee ze niet eten
    Dat ze met de linkerhand niet eten is bekend maar dat vind ik geen voorwerp daarom gok ik op een mes
    volgens mij eten ze veel soepen en rijst en vlees,vis word veel gewokt

    gr Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eric en Ronald

Als medicijn tegen een februari dip, is deze maand onze favoriete reis maand geworden.

Actief sinds 08 Jan. 2009
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 69044

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 02 Maart 2013

Proeven van Vietnam

27 Januari 2011 - 25 Februari 2011

Elkaar vieren in het land van de Kmer

03 Februari 2010 - 27 Februari 2010

Ontdippen in de tropen

05 Februari 2009 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: