Groot groter grootst - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Groot groter grootst - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Groot groter grootst

Door: Eric redactie Ronald Photo's Ronald

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

20 Februari 2013 | Vietnam, Phong Nha

Eindelijk eens geen verkeersherrie en troep langs de weg. We komen aan in de Phong Nha Farmstay. Gerund door een Australiër en zijn Vietnamese vrouw, staat hier een beeld van een backpackers plus, waar alles is wat je verwacht van natuurlijk Vietnam. Gelegen aan prachtige rijstvelden met bergen op de achtergrond, midden tussen het boeren leven waar de grond nog wordt geploegd door de boer en zijn os. Anderhalf tot twee keer per jaar een oogst. Afhankelijk van de hoeveelheid gevallen regen. We gaan gelijk op fiets in de hete zon rijden. Zo'n 10 km verderop, nemen een privé boot en varen driekwartier later een prachtige joekel van een grot in (Phong Nha) De motor wordt uitgezet en wordt er geroeid op z'n Venetiaans. Na 700 meter worden we afgezet en mogen we de rest lopen. Erg indrukwekkend. Vooral te weten dat de Vietcong hier geheime opslag had voor de Ho Chi Min route. We zijn net voor donker terug en eten leker met de andere gasten. Andere medewerkers zijn Canadees, Engels, Australisch en Vietnamees. Een wonderlijke wereld waar het goed toeven is. De nacht beloofd boerenstilte, maar bracht ons natuurherrie. Alsof de nationale gasfles was opengedraaid, sisten we slechtslapend de nacht door. Het bleken verschillende insecten te zijn.

Vroeg op, dinsdag 19 februari. We gaan de National Park tour doen. We stoppen op verschillende plekken en krijgen erg veel info van Marty en zijn maatje. Twee ruige Aussies die zo van de outback zijn geplukt lijken op de Nederlandse Kraaijkamp en de Gooier. We krijgen weer veel oorlogsverhalen, want ook dit gebied is behoorlijk getroffen door de bombardementen. Op de grens met Laos is het allemaal dicht begroeid. We gaan naar de Paradise grot en die is echt immens. Het blijkt de op één na grootste ter wereld te zijn en verderop ligt de grootse, maar die is nog niet toegankelijk voor publiek. Allemaal pas in 2011 ontdekt. Dit gebied werd voor ons bekend door National Geografic TV. We gaan verder naar een mooie plek met water en stroomversnelingen, die deels uit onderaardse watergangen voortkomen. We zwemmen in water die deels warm, deels koud is. Dit door de vermenging van de verschillende stromen. Dat is een heel aparte ervaring. Daarna naar de Black caves. Met onze groep van de Farmstay kanoën naar de grot toe. Er is verder niemand. Al gauw is er geen daglicht meer. We trekken ons door diepe klei en zwemmen soms een heel stuk door de grot. We hebben zwemvesten aan en lantaarns op ons hoofd. Het is allemaal heel anders, ongewone en een heel bijzondere ervaring. We moeten voorzichtig doen, want er zijn veel scherpe randen en richels. Er zijn vleermuizen, kleurloze sprinkhaantjes, grotcobra's e.d. Soms lijkt het of we in de "lord of the Rings" zijn beland. Op een gegeven moment doen we allen de lantarens uit en ervaren totale duisternis. Aan het einde van de middag hebben we het gevoel een prachtige dag te hebben doorgemaakt. We eindigen met shots rum en gaan voldaan naar de Farmstay. De maaltijd is weer erg gezellig. We gaan vroeg slapen, we we zijn voldaan, maar doodop.

Woensdag 20 februari,
We hebben een boel geslapen en stappen om 10 uur met een paar gezellige jongens en meisjes op de fiets. Door het boerenland en de rivier doorwadend, rijden we naar een plek die "cool beer café" heet en niets anders is dan een plek waar koel bier wordt verkocht en een maaltijd wordt bereidt. De kippen worden geslacht waar we bij zijn. Het eten is voortreffelijk en er wordt een aparte pindasaus gemaakt. Pinda's komen van eigen land en worden ook als snack geroosterd voor bij het bier. De groente is onze favoriete morning glorie en van wat twee uur geleden nog leefde is niets meer over. Als we na uren luieren, babbelen, smullen en drinken weer naar de Farmstay slingeren, ontnuchteren we in het zwembad door een stevig potje zwembad volleybal te spelen. We zoemen van de gedane activiteiten.

Morgen nemen we een vlucht naar Hanoi.

• 20 Februari 2013 - 17:01

Benita:

Hello boys,

Klinkt goed!! Mooie omgeving, gezellige backpackers-pension.
    Ik heb gisterenavond allerlei filmpjes op Youtube bekeken van caves in Vietnam. Inderdaad ook die in 2011 is ontdekt. In zo'n grot zwemmen met een zwemvest om en een lantaarn op je hoofd, heeft wel iets spannends!!

Morgen goede reis naar Hanoi.

Hoop elkaar weer snel via Facetime te spreken!!

Veel liefs van Benita

• 20 Februari 2013 - 19:29

Kadoot:

Kuifje en kapitein Haddock op weer n geweldig avontuur. Jullie verslagen zijn zo levendig dat ik t gevoel heb n beetje mee te reizen. Dank daarvoor en heel veel liefs vanuit n prachtig zonnig, iets minder avontuurlijk maar wel spannend opbouwend Christchurch. Kom hier maar eens over 2 jaar kijken!

• 21 Februari 2013 - 04:28

Hans:

Mannenbroeders,

Ik heb een stille hoop dat het nog goed gaat komen met jullie. Het begin van een fatsoenlijke vakantie is er. Eindelijk eens een stukje gefietst! Mijn fietsershart bloeit helemaal op.

Groeten uit Rotterdam,
    Hans vD

• 21 Februari 2013 - 07:02

Philip:

Een geweldig verhaal jongens. Wat een ervaringen.

• 21 Februari 2013 - 16:13

Oma Kevie:

Hallo hier een bericht van mij vinden jullie het niet eng om in die grotten te zwemmen het is wel mooi allemaal. Ach en die kip wat zielig ze durft wel die dame zou niks voor mij zijn. wat doen ze nu met dat bloed wat ze opvangen? ik hoor het wel. ik krijg onverwachts een bezoek van rada en haar dochter dus ga ik met hun naar boven kusjes van mam doei. XX ps. groetjes ook van rada

• 21 Februari 2013 - 17:21

Gerda:

Geweldig hoor, wat een prachtige natuur en wat een avontuur beleven jullie. Gezellig die backpakkers bij elkaar, liefs Gerda

• 21 Februari 2013 - 20:25

's Jeanneke :

Leuke filmpjes!!!!

• 22 Februari 2013 - 07:55

Patson:

Hallo Ronald en Eric

Wat een gigantiese grotten zien jullie heel mooi, en rivieren waar je lekker in kan zwemmen. en dan de mensen die jullie ontmoeten. Wat dach je ronald dat filmpje van die kip zal ik even laten zien , hoe krijg ze het voor elkaar om een kip te slachten, ja dat is daar heel gewoon. ik ga hem wel bij ah halen. met het weekend weer gezellig druk want ik krijg 11 mensen te eten jammer dat jullie er niet bij zijn. maargoed nog een volle week en dan weer terug naar Barendrecht daar kijk ik ook naar uit. geniet nog even er van groetjes van ons en dikke kus XX patson

• 22 Februari 2013 - 12:13

Niek:

Ik zit hier op een saaaie vrijdag op kantoor al jullie geweldige reisverslagen te lezen. Ik zie alles voor me. De avonturen met de brommers, het eten, de mensen, in de grotten, de oorlog, de jungle Hergé zou van jullie verslagen zou Kuifje in Vietnam kunnen hebben gemaakt.