Vietnam in oorlog - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Vietnam in oorlog - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Vietnam in oorlog

Door: Eric redactie Ronald

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

17 Februari 2013 | Vietnam, Ðông Hà

Vietnam oorlog

Het is zondag 17 februari. Een mooie dag om aan de Vietnamoorlog de revue te laten passeren. We hebben een auto en een gids en met z'n vieren gaan we op pad. Omdat we in Dong Ha verblijven zitten we vlak bij de demarcatielijn. We rijden deels over de inmiddels verbreedde "Ho Chi Min trail". We bezoeken verschillende militaire begraafplaatsen van de Vietcong. We hebben kennelijk een kanjer van een gids en krijgen uitgebreide en interessante informatie. Wat opvalt is dat bij de grote hoeveelheid onbekende soldaten er soms ineens een los bordje staat met informatie over het de dode. Hoe kan dat? Sommigen huren een waarzegger in waar de vermiste verwant is gebleven en of hij/zij zich onder de begravenen bevindt? Na rituelen komt er een duiding en soms resulteert dat in een aanduiding van plek/plaats. Dan plaatst de familie een los bordje op het graf met de benodigde informatie. Omdat men - ook bij de communisten - gelooft in reïncarnatie, wordt er wierook gebrand en rijst over de graven gestrooid want bij de transfer naar een nieuw leven moet er wel wat te eten zijn . Alle bekende doden liggen per provincie vak bij elkaar. Soms mooi opgeknapt, soms verweerd. We rijden met een slakkengang de heuvel op waar een Amerikaanse artillerie basis was. De overblijfselen van een tank en bunkers gaan we bekijken. Wetende dat we door een mijnenveld lopen en strikt achter onze gids blijven.

We gaan naar de, voorheen, enige en historische brug over de demarcatierivier Bang Hai. Er is benevens een museum, een oude politiepost een monument en een enorme vlaggenmast. We bekijken en bezoeken het allemaal. Als kroon op de dag gaan we naar de Vinh Moc tunnels. De enige van de 114 overgebleven tunnel complexen in deze omgeving. Vinh Moc wordt een indrukwekkend bezoek. We gaan tot 28 meter de grond in. Er zijn 3 etages. Sommigen komen uit op het strand. Het lijkt wel een film waarin we zitten. Een beetje benauwd en zwetend komen we uit de tunnels en drinken kouwe thee bij een uitspanninkje. In het hotel doen we ons schoonheidsslaapje en zijn ook daarna nog vol van wat we gezien hebben. We bekijken op YouTube een paar prima documentaires. Het haalt een hoop herinneringen op en vult aan met nieuwe feiten. Ingetogen blijven we vanavond binnen. Morgen weer de jungle in en gaan het grote grotten complex van Phong-Ha national park. We weten niet of we de komende dagen ons dag/logboek kunnen publiceren. Prijsvraag: wat valt je op bij de benoemde foto?

• 17 Februari 2013 - 19:19

Benita:

Hello boys,

We hebben het er maar druk mee, met jullie reisverhalen en dan de prijsvragen!! Twee snel achter elkaar!

Ja, wel indrukwekkend daar te zijn en je in te beelden wat er zich allemaal heeft afgespeeld in de Vietnamoorlog.

V.w.b. De prijsvraag van de urinoirs, ja ze zijn erg laag geplaatst en dan is er ook nog een voorzien van beugels om je aan vast te kunnen pakken tijdens het plassen, dus een zgn. Gehandicapten-urinoir. Dat is wat er natuurlijk meteen opvalt.
    Er zullen, tengevolge van de oorlog daar, veel mensen met geamputeerde ledematen "rondlopen".

Veel plezier de komende dagen dagen in de jungle en de grotten.

Veel liefs xxxx

• 18 Februari 2013 - 11:04

Gerda:

Helaas mannen, ik heb nog geen foto's en kijk dus later wel weer eens,
    veel plezier in de jungle, liefs Gerda

• 18 Februari 2013 - 16:20

Oma Kevie:

Hallo jongens,

Hoe gaat het met jullie, ik zit nu voor het eerst achter de computer met sonja en kan jullie foto,s bekijken wat hebben jullie het fantastie.s De helft van de vakantie zit er al weer op voor jullie niet leuk maar voor mij fijn dan zie ik jullie weer ik kijk er naar uit. morgen ga ik weer achter de computer om een reactie van jullie te horen. Kusjes van ma en tot morgen doei XXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 18 Februari 2013 - 17:00

Els:

Hoi jongens

Was het te doen in de jungle? Erg primitief natuurlijk

Ben benieuwd of jullie bij de plaatselijke bevolking hebben gegeten en geslapen

O ja, jonge kokos in het Vietnamees is dua tuoi

Vandaag pas de foto gezien van het toilet en wat een vergissing van het bordje met de rolstoel
    de meeste mensen kunnen niet uit een rolstoel laat staan zelf staand plassen ondanks de beugels en de Wc bak op de grond ipv hangend

Ik neem aan dat het toilet niet in het gangenstelsel is want er zitten raampjes in

Gr., els

• 18 Februari 2013 - 17:15

Patson:

Hallo daar zijn we weer, wat een lef hebben jullie om door die grotten te lopen moet je geen fobie hebben zal voor patrik en mij niks zijn. We krijgen de foto,s niet geopend dat is jammer ik weet niet hoe dat komt. Was in borgsate en daar lukte alleen het filmpje van Eric dat vond ma wel leuk, ze zij gaat Eric die pan met soep alleen op eten? waar ik op antwoorden, nee met Ronald natuurlijk, waar zij weer op reageerde nou als hij alleen was geweest had hij de pan hellemaal in z,n eentje opgegeten hoor.Nu doe je broekspijpen in het jungle vast anders kruipt er misschien iets in haha dikke kus van ons patson XX

• 19 Februari 2013 - 19:25

's Jeanneke :

Oh heerlijk om weer even met jullie mee te leven. Goed verhaal, mooie foto's. De prijsvraag laat ik gaan, ik loop al wat achter. Maar ik blijf jullie volgen. Nog een supertijd toegewenst. Groetjes.

• 19 Februari 2013 - 22:48

Hans:

Mooie dag mannenbroeders,

Ik heb gelijk maar weer eens Billy Joel opgezet.

Groeten uit Rotterdam,
    Hans vD

• 21 Februari 2013 - 17:11

Gerda:

Hoi mannen, ik heb de foto's gezien geweldig weer hoor, wat een mooie natuur en indrukwekkende foto's.
    Wat de prijsvraag betreft, de steunen bij het toilet zien er leuk uit, maar niet echt geschikt voor een rolstoeler. Ga nu jullie laatste verslag lezen, veel plezier nog, liefs Gerda