Van gekleurd Hué naar toeristloos Dong Ha - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Van gekleurd Hué naar toeristloos Dong Ha - Reisverslag uit Ðông Hà, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Van gekleurd Hué naar toeristloos Dong Ha

Door: Eric redactie Ronald

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

16 Februari 2013 | Vietnam, Ðông Hà

Hué is de oude hoofdstad toen Vietnam nog een keizerrijk was. Dat noopt ons tot het betrekken van een oud koloniaal en luxe hotel en weten de sfeer vast te houden. Gisteren de citadel, vandaag de meest interessante mausolea en pagode. We bestellen een rijdende koelbox en gaan op pad. De tombe van Minh Mang ligt 10 km buiten het centrum en is de mooiste. In een prachtig dennenbos met waterpartijen willen we eigenlijk de grafheuvel afgraven, want waar ligt die vent met z'n schatten? Daar hebben ze al twee eeuwen geleden een stokje voor gestoken, dus we fantaseren er maar wat bij. Bij het heen en teruggaan staan er vele vrouwen, al dan niet met gehandicapte kinderen achter prikkeldraad bananen en water aan te bieden. De tombe van Tu Luc lijkt ouder, maar blijkt alleen niet te zijn onderhouden. Misschien wel rancune omdat de 200 begravers destijds allemaal zijn onthoofd. De pagode en boeddhistisch bolwerk van Thien Mu kent een lange en politieke geschiedenis. Een van de twee prijsvragen uit dit verhaal gaat over de afgebeelde auto. Zelfs ik kan me de gruwelijke geschiedenis uit mijn kinderjaren nog herinneren. De auto was er bij. Wie weet wat er wat er in 1963 voor deze auto gebeurde en waarom? 's-Avonds willen we eten bij de nummer 1 van Tripadvisor. Dit blijkt een smerig ruikend backpackersstraatje te zijn en belandden we tussen de Vietnamezen en genieten van eend in terryakisaus. Langs de Parfum rivier lopen we de nachtmarkt op. Nauwelijks toeristen en is het er erg gezellig. We verbazen ons om de tourtochtjes die worden aangeboden. Grote platte schuiten versiert als draken schuimen de rivier af. Er is veel verlicht aan de kade en is de tocht aantrekkelijk.

Het is nationale feestdag op 16 februari. Niet in Vietnam, maar in Litouwen. Als een nationale senioren voetbalploeg treden een troep Litouwers de ontbijt arena van ons witte paleis binnen en maken kabaal. De dag van de onafhankelijkheid wordt ook letterlijk genomen want ze gaan allemaal apart aan een tafeltje zitten. Op mijn vraag of we nog een gezamenlijk volkslied te horen krijgen haken ze af. Het eten is veel belangrijker. Wij pakken in en gaan er in een koude SUV vandoor. Anderhalf uur later strijken we neer in Dong Ha. We boeken een dagtocht naar de Demarcatielijn en tunnels voor morgen bij treckers en backpackersbegrip Tam's. We spreken een lunchende groep internationale reizigers die net uit het nationale park Phong Nha-Ke Bang komen en het van harte aanbevelen. Vooral de Paradise grot die een paar jaar geleden pas is geopend. We lopen terug naar de markt. We hebben de leukste contacten met vooral de vrouwen. Sommigen zitten met elkaar te gokken, want de business is lauw. Dat ze anders reageren is omdat er hier haast geen toeristen komen of blijven overnachten, laat staan de markt bezoeken. Ze zijn net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hen. We ruilen chocola met vruchten die we niet kennen. Een oude vrouw spreekt een beetje Engels, want werkte ooit voor de Amerikanen. De vismarkt is overweldigend. De vrouwen zijn meedogenloos met de kippen en eenden. We kunnen haast niet kijken. Het is rauwe werkelijkheid. Prijsvraag 2 van dit verhaal. Wat zijn de grote witte blokken waar Eric met de verkoopster bij staat? Wat is de gehele Vietnamese naam (correct geschreven) en waarvoor wordt het gebruikt? Foto's en nog twee extra toegevoegd. Welke toekomstige koning was hier? Dit is geen onderdeel van de serie prijsvragen. Wij gaan nu op "oorlogspad". Doei......

• 16 Februari 2013 - 12:48

Foto's vergeten?

• 16 Februari 2013 - 12:53

Hello boys,

De foto's staan er nog niet op, dus kan de prijsvraag nog niet beantwoorden.
    Effe wachten.......

• 16 Februari 2013 - 12:59

Eric En Ronald Verstraaten Van Beek:

Ja ja ze komen er aan.
    Klusje duurt meestal ruim een uur en de foto's willen nog wel eens een probleem geven.
    We gaan nu dineren..... Straks meer
    E en R

• 16 Februari 2013 - 13:05

Eet ze!

• 16 Februari 2013 - 13:09

Els:

In een austin reed de monnik tich quang Duc naar Saigon en stak zichzelf in brand om te protesteren tegen het pro Amerikaanse regime van president diem en zijn optreden tegen boeddhisten
    Volgende antwoord volgtt

• 16 Februari 2013 - 17:32

Els:

ik doe een gok voor het witte goedje

je zou denken dat het noodles zijn maar volgens mij wordt hier jonge( Verse) kokos verkocht

Ik heb door deze vraag allerlei filmpjes van de markt gezien maar wat een hoop lekkernij

volgens mij wil je alles uit proberen, wat een diversiteit aan produkten

ook hier erg veel lawaai van brommertjes

hoe is het weer bij jullie?

gr Els

• 16 Februari 2013 - 17:40

Els:

volgens mij bewaren ze het in grote tupperware dozen, ha ha

• 16 Februari 2013 - 22:16

Hil:

Wow wat een prachtige verhalenen kleurrijke foto's.
    Die witte blokken lijken inderdaad op de (mini) kokosblokken die ik wel eens gebruik in Indische gerechten.
    Veel plezier nog met z'n tweetjes. Dikke kus uit Dordt.

• 17 Februari 2013 - 10:18

Patson:

Hallo het zijn moeilijke vragen maar prijsvraag 1 weten we niet maar vraag 2 is waarschijnlijk
    TOFOE = TAO PHO nu we zijn zeer benieuwd naar het juiste antwoord.
    Kijk verder uit en blijf genieten
    dikke kus patson XX

• 17 Februari 2013 - 10:55

Hans:

Mannenbroeders,

Dat heb ik weer. De foto's willen maar niet laden. En nu zijn alle antwoorden al gegeven. Nou... dan kijk ik maar uit naar het volgende reisdagboekverslag. Fijne dagen verder!

Groeten uit Rotterdam,
    Hans D

• 17 Februari 2013 - 20:34

Benita:

Ja, gelukkig veel foto's van kleurrijke en bijzondere marktkramen. Het is of je er zelf tussenloopt. Gelukkig geen beelden van wat er met de eenden en kippen wordt gedaan...
    Het beeld komt jammergenoeg wel langs in mijn hoofd..

Ja, en dan weer de prijsvragen. Wat leerzaam toch altijd. Sommige dingen weet je een beetje, en moet je gokken, en natuurlijk opzoeken op Wikipedia. Het is weer goed voor onze algemene ontwikkeling en o, wat zijn we leergierig. Het scheelt weinig of we krijgen nog een diploma" wat weet u over Vietnam" uitgereikt.

Ja, de witte blokken.. Volgens mij is het gewoon tofou, of tofu.Daar kun je zoveel gerechtjes mee maken. Ieder land heeft zo zijn eigen specialiteiten als vleesvervanger, maar ook om toetjes/ desserts te maken.
    In Vietnam heet het
    tàu hũ nước đường, tàu hũ hoa or tào phớ, đậu hủ, tàu hủ (met dank aan Wikipedia en knippen en plakken).

Wat een indrukwekkende gebeurtenis is dat geweest in 1963 van de monnik. Ja, toen ik de foto zag, toen ook verkozen tot Worldpressfoto, kwam het mij bekend voor, maar wat er nou orecies gebeurd was en waarom, dat wist ik niet.

Zelfmoord of opoffering?
    Saigon, 11 juni 1963 – Thich Quang Duc, een boeddhistische monnik, leent van een broeder een turkooizen Austin Westminster sedan en rijdt naar Saigon (Zuid-Vietnam). Eenmaal in Saigon aangekomen, overgiet hij zichzelf met benzine. Al mediterend steekt hij zichzelf in brand. Waarom …?

Ngo Dinh Diem
    Na een reeks van antiboeddhistische maatregelen, verbood de Zuid-Vietnamese katholieke leider Ngo Dinh Diem de traditie van het vliegen met de Boeddhistische vlag bij de jaarlijkse festiviteiten op de verjaardag van Boeddha. Monniken ging in protest door met de ‘verboden vlag’ voor het nationale zendstation te marcheren. Troepen vuurden op de demonstrerende menigte, waardoor negen boeddhisten het leven lieten.

11 Juni 1963
    Thich Quang Duc was inmiddels gearriveerd en sloot zich aan bij een menigte bij een nabijgelegen pagode. Op de kruising van Phan Dinh Phung Boulevard en Le Van Duyet Street stopte de auto en Duc en twee andere monniken stapten uit. De één legde kussentjes op de grond, terwijl de andere monnik een vijf-liter jerrycan uit de kofferbak haalde. Thich Quang Duc nam in de lotushouding (een houding waarin boeddhisten mediteren) plaats op de kussentjes, terwijl de andere monnik benzine over hem heen goot. Al mediterend werd hij in brand gestoken. De demonstrerende monniken maakten een grote kring om hem heen, zodat er geen politie bij kon. Deze ongewone protestactie deed de positie van Ngo Dinh Diem wankelen.

Staatsgreep
    De actie van Duc heeft geleid tot veel internationale publiciteit en druk op Diem. De ontevredenheid in Vietnam werd alsmaar groter, waaronder mensen in de regering van Diem. Op 1 november 1963 pleegden ontevreden officieren, onder leiding van generaal Duong Van Minh, van het Zuid-Vietnamese leger, een staatsgreep. Tijdens de staatgreep kwamen Diem en zijn broer om het leven.

Symboliek
    Het lichaam van Thich Quang Duc was bijna in zijn geheel verbrand. Echter, zijn hart brandde niet. Ook bij de crematie brandde bleef het hart in tact. Het hart werd als heilig werd beschouwd en werd geplaatst in een glazen kelk in de Xa Loi Pagode.

Wereldbekende foto
    Van de verbranding tijdens de demonstratie op 11 juni 1963, werd een foto gemaakt, die later wereldwijd bekend werd. De foto werd verkozen tot WorldPress Foto en werd vele jaren later gebruikt voor de cover van een album van de rockband Rage Against The Machine.

Jammer dat ik niet meer op school zit, anders had dit een zeer indrukwekkend onderwerp voor een spreekbeurt kunnen zijn. En dan over een gebeurtenis van wel bijna 50 jaar geleden! Dat is toch wel iets anders dan over cavia's of konijnen...

Zijn daad heeft, en dat was vast zijn opzet en geloof, tot een ommekeer geleid.

De foto van de monnik staat vanaf nu in mijn geheugen gegrift.

Veel liefs xxxx

• 17 Februari 2013 - 23:01

Els:

Wanneer is prins Alexander hier geweest?

• 18 Februari 2013 - 10:57

Gerda:

Hoi Eric en Ronald, wat weer een belevenissen en heel mooie foto's, voor zover ik ze kan ontvangen.
    Volgens mij mis ik er nog zes nu, de computer is nog steeds aan het laden.
    Wat die vraag van de auto betreft, zou het echt niet weten. Die witte blokken, dat lijkt inderdaad Tofoe.
    Veel plezier nog, Gerda