Nieuwjaarsochtend.....6:05uur - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsochtend.....6:05uur - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsochtend.....6:05uur

Door: Roon & Eer

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

11 Februari 2013 | Vietnam, Hội An

We rijden door een doodstil DaLat. Ze ziet zichzelf weerkaatst in haar banaanvormige meer en kan niet anders dan dan trots zijn op haar prachtige zelf. Een klein Parijs met eigen Eifeltoren en pont neuf. Gisteravond waren ze prachtig verlicht, net als de rest van de stad. Prachtig voor zover je die waardering aan Aziatische decoraties tijdens het Chinese nieuwjaar kunt geven. Wij vinden het mooi van lelijkheid. Het was één grote mierenhoop van "happy people". In wintertenue bezoeken ze "en masse" het kermisterrein waar tegenover een groots en kleurrijk optreden de monden op open zet. Er zijn geen zitplaatsen. Hoewel, alles vindt plaats op of rondom de brommert.

Eerder op de dag doen we het zomer verblijf van de laatste feodale koning (Bao Dai). Het gebouw is niet groot, maar bijzonder wegens de late art deco stijl en alles, zich nog in originele, enigszins vervallen staat bevindt. De tuin is mooi en de verschillende dennenbomen geuren de heuveltop zwanger. Een kamer is volledig gevuld met een geelgouden Azië decor. We zijn de deur nog niet door en en jonge en dominante dame schreeuwt: tieket twentiezouzend dong!! We kijken haar verschrikt en zij ons boosaardig aan. We kunnen kennelijk op de foto. We kopen twee tickets, anders mag Eric maar alleen. Waar is haar toestel....oh, zij maakt dan fotoos met die van ons, wordt de afspraak. Twee fotoos..... In dezelfde kamer stappen wij over een verlaginkje en zij neemt in een volstrekt andere rol de tickets weer in en scheurt er een hoekje af. We worden verkleed als oppermandarijnen op een manier alsof ons een nieuw Vietcong uniform wordt aangemeten. "Jullie zijn toch geen mietjes" verraadt haar vastberaden blik. We worden in stelling gezet en de photoshoot begint. Omdat wij natuurlijk een beetje gek zijn en ook zo doen, ontspant er wat in haar en er vérschijnt een voorzichtige glimlach. Het worden er meer dan twee. Ze schiet bijna onze SD kaart vol.

We lopen vanaf de zomerresidentie de heuvel af en duiken en autoloze woonwijk in. Bijzondere en compacte woongemeenschap midden in een stadsdal. We komen uit bij de kathedraal die gesloten is. We ontmoeten er een dame van rond de zestig die als bootvluchtelinge naar Amerika verhuisde en voor het eerst weer in haar moederlands is. Ze loopt er wat verdwaasd rond.
We lunchen in café de la Poste, althans Ronald doet het met een voortreffelijke salade met gerookte eendeborst filet en Eric met een droog wit broodje en een banaan.

Ook wij vieren natuurlijk oud jaars avond. Terwijl de nozems en hun meisjes kermissen, zitten wij in de gayfriendly "Envy" aan de Cointreau en Bailey's als enigen te klappen voor een op leeftijd gekomen Vietnamese Grace Jones. Ze zingt Franse liedjes en Eric zingt mee, zachtjes deze keer.

Nieuwjaarsochtend 6:25 uur De zon komt op en het is fris. Op 1750 meter hoogte niet meer dan te verwachten. We rijden langs de katedraal en die is open. Drommen mensen staan er tot rijen dik buiten het hek. We halen nog wat andere westerlingen op. Ze spreken Frans, of een Canadese variant. 30 km verderop is het vliegveld en met een propellertje zijn we in vijf kwartier in Danang. Met "les bon vivant" vormen we een groep van acht. We confiskeren de enige personenbus aan de luchthaven en ik regel een mooie groepsprijs. Door het "Nieuw Jaar" voorkom ik het dubbele tarief en "les Francais Royales" willen achteraf afpingelen. Daar ga ik voorliggen.... Het is mooi zo. We doen onze Nederlandse krenterigheid geen eer aan.

Onderweg komen we langs de Marmergrotten. Bij een beeldennering doen we een fotostop. De Canadese dames verliezen zich in het gesteente en drijven de chauffeur tot irritatiehoogte. Ik krijg hem toch nog aan het lachen. Uiteindelijk vinden we de "mademoiselles" en vervolgen de rit. We komen aan in Hoi An en krijgen in "Windbell Homestay Villa" voor dezelfde prijs twee keer een upgrade. We hebben een super villa met zwembad voor de deur.
Met de toegevoegde foto's de volgende prijsvraag:

Van welke keizerlijke dynastieke dateert de getoonde kledij die wij dragen op de foto's ???

• 11 Februari 2013 - 07:30

Martin De Jong:

Hee gozers,

Volgens mij hebben jullie t prima naar jullie zin. Erg leuk om her reisverslag te lexen.
    Veel plezier en a bientot !

knuffels
    martin

• 11 Februari 2013 - 11:24

Gerda:

Hoi Mannen, wat een gweldige reis is dit weer, ook geniet ik erg van de foto's,
    Dank je wel, liefs Gerda

• 11 Februari 2013 - 12:37

Els:

Wat een contrasten maken jullie mee, zo'n prive zwembad zie ik ook wel zitten

hoe is het met de allergie?

gr, Els

• 11 Februari 2013 - 13:44

Benita:

Hello boys,

Weer een prachtig verhaal!! Ik mis alleen de foto dat jullie verkleed zijn als oppermandarijnen, maar die komt misschien nog wel.
    Mooie stek zo aan het zwembad. Luxe, hoor.

Blijf genieten.

Veel liefs xxxx

• 11 Februari 2013 - 14:38

Patson:

Zo wij zijn ook weer op nederlandse bodem en kunnen nu ook reageren op jullie reis verslag. Ik weet niet wie dit allemaal schrijf maar het is zo boeiend en leuk geschreven of we er zelf bij zijn (was dat maar waar)
    Prachtige foto's trouwens. Er is pas een week voorbij en jullie hebben nu al zoveel mogen ervaren. Guy heeft ma het nodige laten lezen van jullie reisverslag ze vond het erg leuk.nou jongens tot de het volgende bericht.

Dikke kus van ons XX

De prijsvraag is toegevoegd
    Succes

• 11 Februari 2013 - 19:45

Els:

Het dateert van de Nguyen dynastie

Het begon in 1802 met Gia Long tot 1945 met Bao Dai

Lang leve internet

Gr,xx Els

• 12 Februari 2013 - 06:04

Hans:

Zo mannenbroeders,

Geweldig zo'n blog. Prachtige foto's! Zo'n reisverslag is nog eens wat anders dan met zijn twee op de stoomfiets naar Ukkel en dan 's avonds vanuit de telefooncel nog even naar huis bellen om te vragen hoe het weer is.

Ik blijf jullie volgen vanuit de luie stoel.

Groeten uit Rotterdam,
    Hans D (en ook groetjes van mijn Xantippe uiteraard)

• 12 Februari 2013 - 16:12

Annie Van Der Kevie:

Hoi mannen,

Hier is Guy en die helpt mij een berichtje naar jullie schrijven,
    Alles gaat goed hier in Holland, ik zou het leuk vinden als ik jullie Stem zou horen; daar is guy mee bezig (FaceTime). Ik zou niet weten wat ik nog meer moet zeggen tegen ze.

Groetjes van Oma

• 12 Februari 2013 - 19:57

Benita:

Hello boys,

Echt geweeeeeeeeeldig de bijgevoegde foto's van jullie, als oppermandarijnen!!! Ik kan mij voorstellen dat ze bijna een heel SD kaartje heeft volgeschoten. Wat een keizerlijke blik, inlevingsvermogen en overgave spreiden jullie ten toon!! Een genot om naar te kijken.

Bao Dao was de 13e en laatste keizer van de Nguyen dynastie, dus de kleding die jullie dragen zal van die dynastie zijn.
    Weer eens wat anders dan de Volendamse dynastie!

Veel liefs van Benita

• 14 Februari 2013 - 19:37

's Jeanneke :

Bao Dai (Hue, 22 oktober 1913 – Parijs, 30 juli 1997) was de opvolger van Khải Định en de 13e en laatste keizer van de Nguyendynastie. Tja wikipedia!

Jongens ga door met die prachtige verhalen en schitterende foto's en geniet!