Ome Ho lust kaasfondue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Ome Ho lust kaasfondue - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Ome Ho lust kaasfondue

Door: Roon & Eer

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

27 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

We slijten onze dagen in Hanoi. Souveniertjes, passen bij de kleermaker en doen we bezienswaardigheden van de tweede keus. Het weer is aangenaam met 22 graden. De zon hebben we - op de ochtend van afgelopen zondag na - al in geen anderhalve week gezien. De dinsdagochtend is geschikt om bij Ome Ho op bezoek te gaan. Gekopieerd van bevriende (voormalige) communistische landen ligt ome Ho gebalsemd in een Mausoleum aan een parade laan wat doet denken aan het rode plein. Het gehele complex herbergt een aantal van zijn oude woningen. Het zijn een stenen, houten op palen en een betonnen als bunker naast een heus presidentieel paleis, wat weer de voormalige werkruimte was van de Franse gouverneur. Het bezoek is fascinerend, ook vanwege de organisatie. Voorgeschreven gedragsregels dienen te worden nageleefd, anders word je streng aangesproken, of zelfs er uit geplukt en weggestuurd. Absoluut respect voor ome Ho wordt hier afgedwongen. Mensenvee wordt in tempo voortgedreven door de in wit militair tenue gestoken cowboys. In hun rollenspel ontlenen zij hun macht aan tressen en pet volgens Sovjet patroon. Soms wordt de rij onderbroken doordat een afvaardiging van een dorp of commune een krans komt leggen. Deze schietschijven zijn allemaal hetzelfde gemaakt en blijken niet van echte bloemen maar van crêpe-papier. De afvaardiging wordt door leden van het poppentheater begeleid en de krans wordt voorop gedragen door twee in een choreografie van het knipmessenballet. Eric vermaakt zich kostelijk. Ronald wordt lichtelijk onpasselijk. Eenmaal bij ome Ho wordt er extra op ons gelet. Ome Ho heeft net weer een beurt gehad in Moskou. Daar gaat hij ieder jaar twee maal in Revisie. Prachtig en stemmig in z'n soort. Hij ligt er bij als ware hij de enige attractie bij Madame Tussaud. We sluiten ons bezoek af in het betonnen museum waar surrealistisch de geschiedenis van het communisme wordt geëxposeerd. Prachtig in z'n soort. Hordes studenten maken er hun werkstukken met smartfoon. Ze zijn geconcentreerd en bloedserieus.

Met een taxi doen we een shoppingsrondje en vinden eindelijk vervanging voor onze kapotte Cabido (Cambodjaanse Billen Douche). We kopen er gelijk twee zodat we niet meer drie maanden zonden zitten. We eindigen is de chiquere malls en lijken de enige klanten. Het is wel druk maar dan met zich vervelende, onderbetaalde, mobielchattende frêle Hanoise tieners. Ze spreken geen Engels of Frans. We zijn uitsluitend aangewezen op zelfhulp, wat op zich geen probleem is. Alleen als we ook zelf de prijs willen bepalen, leidt dit niet altijd tot het gewenste resultaat.

We besluiten maar te gaan lounge en eten in een ander, nieuw en naar verluidt trendy deel van Hanoi. Aan de Tay Ho (West Lake) heeft het wat weg van Hilgersberg Rotterdam. We merken dat het rijker en meer westers georiënteerd is. We belanden eerst in een verkeerde kroeg met schreeuwende, kettingrokende Engelsen. We laten ons overigens lekkere tapbiertje voor de helft staan. Vele zaken zijn open, maar leeg. Aan het meer ligt een allerschattigst Belgisch restaurantje. Het heeft een balkonnetje met tafeltjes en ziet uit op het water. Een Belgische uitbater adverteert met vlees en kaasfondue. We gaan voor het laatste en smullen ons gelukkig. Zelfs de Kirsch ontbreekt niet. Eric mag eindelijk weer eens normaal eten en sluit af met een voortreffelijk crème brûlée http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/creme-brulee Yammie.....en we weten zeker dat Ome Ho graag bij ons aan tafel had gezeten. Zie verder: http://www.youtube.com/watch?v=X0bBnU8N8vY
via video op deze blog blijkt de hoeveelheid bytes te groot dus dan maar Youtube.

• 27 Februari 2013 - 08:07

Benita:

Hello boys,

Fijn, Eer, dat je weer normaal kunt eten, en dan awel nog wel bij een Belg.
    Goeie duidelijke video. Geeft een goed beeld van het straatbeeld in zo'n straatje waar van alles wordt verkocht, vis, vlees, fruit e.d.

Ben benieuwd naar jullie pakken. Zullen wel mooi worden.

Amai, ook weer 2 billendouches rijker. Geweldig!

Vermaak je nog de laatste dagen in Hanoi.

Ik ga zo weer naar mijn werk toe.

Veel liefs van Benita

• 27 Februari 2013 - 09:04

Els:

Hoi eric en Ronald

Bij een mooi pak horen mooie schoenen, zo te zien volop keus

Lekker om het nog even rustig aan te doen zo vlak voor de lange terugreis

Ik heb het al eerder gezegd maar ook deze keer heb ik erg genoten van jullie reisverslagen en nog meer van de foto's

Ik vind het echt erg dat het bijna voorbij is want ik ben er dagelijks mee bezig geweest, mijn dank is groot

Jongens,geniet er nog van en tot gauw

Gr.,elsxx

• 27 Februari 2013 - 12:53

Marjo:

hoi jongens,
    ik heb erg genoten van jullie foto,s en verhalen.
    wat een belevenissen hebben jullie weer gehad.is het een land om weer eens terug te gaan of hebben jullie het daar wel gezien.
    geniet nog maar het is zo weer voorbij.
    liefs marjo

• 27 Februari 2013 - 13:35

Gerda:

Eric en Ronald,
    wat een bedrijvigheid in het straatje, en dan lekker die brommers en scooters overal tussendoor.
    Leuk hoor die filmpjes. Ja het was weer een mooie reis met erg veel verhalen en indrukken, rust nog even uit van dit alles en dan weer terug naar Nederland. Ben benieuwd hoe jullie pakken geworden zijn.
    Voor nu liefs Gerda

• 28 Februari 2013 - 16:14

Patson:

Hallo jongens tot slot nog een laatste reactie van ons, ook wij hebben genoten van jullie verhalen en foto,s ik zal ma op de hoogte brengen voor zondag ik kijk er naar uit goede reis terug en tot gauw dikke kus patsonXX