Koorts in de Archipel - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu Koorts in de Archipel - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Eric en Ronald Verstraaten van Beek - WaarBenJij.nu

Koorts in de Archipel

Door: Roon & Eer

Blijf op de hoogte en volg Eric en Ronald

25 Februari 2013 | Vietnam, Hạ Long

Zaterdag komen we na 3 1/2 uur hobbel de bobbel aan in Ho Long Bay. Ook dit is Unesco wereld erfgoed. Het weer is wat beter en ontmoeten we vertrekkende cruisers met de mededeling dat het weinig genieten was met wind, wolken, regen en maar 12 graden. We komen terecht in een groepsdynamisch proces bestaande uit Amerikanen, zieke Hollanders, Zwitsers en Fransen. Eric kan zijn 4 talen praktiseren en is er maar druk mee. We lunchen voortreffelijk en gaan de middag op Kayak avontuur. We peddelen tussen de rotsformaties en omdat we een (niet) toeristisch avontuur hebben geboekt zijn we nagenoeg alleen. Met drie andere boten blijven we in elkaars zicht, zei het ongeveer aan de horizon, om niet te verdwalen. Omdat we zeikers zijn zoeken we op ėėn van de onbewoonde eilanden een, weinig voorkomend zandstrand, want plassen als je in de modder wegzakt vereist vaardigheid. We varen een paar uur en kunnen in tegenstelling tot anders voortreffelijk samenwerken. De zee is nagenoeg rimpelloos en genieten we van een meditatieve stilte die wij niet eerder hebben ervaren. Visarenden grijpen behendig vlak voor onze neus hun buit uit zee. we varen door rotsgaten en langs de eilandjes. Er zijn er 1996. we doen er maar een paar. Opgefrist verschijnen we aan het diner. De derde gang zijn olifantsoren schelpen (claims). Eric had ' m niet moeten eten. De oren blijven hangen. Hij gaat gelijk over op wit brood met banaan, want heeft de eerste week darm ellende nog vers in het geheugen. Het gaat bergafwaarts en zondag ligt hij op het dek "standje sanatorium". Omdat we drie dagen hebben geboekt wordt het programma wat aangepast en blijft hij voornamelijk in bed. Ode aan de e-reader, want aan boeken geen gebrek. Het volumineuze, onthullende en boeiende "Buiten Schot" (Nederland in de eerste Wereldoorlog) en "zes sterren" van Joost Zwagerman worden moeiteloos stukgelezen. De koorts komt op en de vraag is waardoor. Het loopt vast met een sisser af.

Maandagmorgen 25 februari.....
24 uur later voelt Eric zich gelouterd of zoals Ronald zegt:" je lijkt wel gereset"......het was dus die sisser. Als Julie Andrews in de SOM bestormt hij het dek en vindt Ronald in Ti -Chi modus. Er is cursus. Hij doet mee met een piepklein klasje. Hij is nog vol van zijn, gisteravond met eigen hengel gevangen inktvis (squid) die hem bijna volspoot met inkt. Vandaag terug naar Hanoi voor nog vier nachtjes.

• 25 Februari 2013 - 09:56

Benita:

Hallo lieverds,

Wat vervelend dat Eric ziek is geweest. Maar jullie pakken altijd alles toch weer positief op, en gelukkig is hij nu weer opgeknapt.
    Dat de temperaturen in Noord- Vietnam toch veel frisser dan toen jullie in het zuiden waren is ook verrassend.
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's die jullie hebben gemaakt in Ho Long Bay. Zal prachtig zijn. De foto in de kajak is erg mooi. Ro ziet er zo genietend, relaxed en bijna hemels uit. jullie zullen genoten hebben daar.

Veel plezier in Hanoi en zo loopt jullie maand vakantie bijna ten einde.

Veel liefs van Benita xxxxxxx

• 25 Februari 2013 - 11:03

Els:

Hoi vakantie genieters

thuis ziek zijn is niet leuk maar in het buitenland helemaal niet dus fijn dat het ook weer snel over was
    Met nog minder dan een week is ook onze virtuele vakantie voorbij,JAMMER
    Voor ons een reden om ook uit te kijken naar verre bestemmingen
    Bereid je wel voor op koude want hier is alweer sneeuw gevallen

Geniet ze en tot gauw, Gr., Els xx

• 25 Februari 2013 - 13:16

Gerda:

Hoi Eric en Ronald, goed dat je ziek zijn niet zo lang duurde, ook al was het w.s. wel erg vervelend.
    Wat hebben jullie weer een geweldig mooie foto's zeg, genieten hoor daar in die kano.

wat de prijsvraag betreft, doe ik een gokje het lijken een soort van drijvende de ankerplaatsen voor de vissersbootjes??

Geniet nog even hoor, liefs Gerda

• 25 Februari 2013 - 17:48

Benita:

Hello boys,

Eerst stonden er maar 2 foto's bij jullie verslag. Nu staan er meer en........weer een prijsvraag.
    Het heeft in ieder geval met visvangst te maken.
    Aan de ballen hangen netten. Het zouden best weleens mosselen kunnen zijn...

Veel luefs an Joop en Benita

• 25 Februari 2013 - 18:37

Hans:

Mannenbroeders,

Ik hoop dat het een ouderwets mijnenveld is. Maar dat zal wel weer niet...

En verder wens ik jullie nog een paar mooie dagen toe!

Groeten uit Rotterdam,
    Hans vD

• 25 Februari 2013 - 19:59

's Jeanneke:

Kalkstenen met begroeiing???

Wederom prachtige foto's en vervelend van het ziek zijn. Gelukkig iets te lezen bij jullie. En weer mooie dingen gezien en meegemaakt. Tot binnenkort. x

• 26 Februari 2013 - 08:33

Patson:

Hallo ronald en Eric

Jeetje Eric wat vervelend voor je, ja dat zijn dingen die je niet in de hand hebt. Maar hopelijk mag je de laatste dagen toch nog even genieten. Zo en Ronald wat leuk dat je een inktvis heb gevangen, ik neem aan dat je hem niet heb gegeten? Wat een mooie foto,s trouwens weer. En de prijs vraag is erg moeilijk jillie zullen wel lachen maar voor mij lijkt het grote versteende Kwallen of een of ander dier. dikke kus van ons patson XX

• 26 Februari 2013 - 12:58

Els:

We hebben ze ook in Zeeland en dit zijn kunstmatige mosselbanken

Gr. Els